Hej Du kan med dir-kommandot läsa ut vilka filer som finns och samtidigt se vilket som är det högsta numret. Sen är det bara att öka med 1. Här är ett vilt utkast på en tanke... Tack för ditt svar ! Om vi skall använda riktiga namn på det här forumet (med risk för kollision) i stället för användarnamn, skall väl detta gälla alla? Jag hittar ingen "peagr peagr" på upplysning.se. Byt till ditt riktiga namn!downLoadFile
Använder mig av comandot DownloadFile i en knapp på ett word dokument, vilket funkar bra. Kan man styra detta script så nästa gång man "kör" så sparas den nya filen med ett nytt nummer, dvs om första filen heter textfile.txt så blir nästa fil textfile1.text osv..
Option Explicit
Private Declare Function URLDownloadToFile Lib "urlmon" Alias "URLDownloadToFileA" (ByVal pCaller As
Long, ByVal szURL As String, ByVal szFileName As String, ByVal dwReserved As Long, ByVal lpfnCB As
Long) As Long
Public Function DownloadFile(URL As String, LocalFilename As String) As Boolean
Dim lngRetVal As Long
lngRetVal = URLDownloadToFile(0, URL, LocalFilename, 0, 0)
If lngRetVal = 0 Then DownloadFile = True
End Function
Private Sub CommandButton1_Click()
DownloadFile "http://www.adressen.com/files/text36.txt", "c:\textfile.txt"
End Sub
Sv: downLoadFile
filenames = dir("*.*)
counter = 0
do
if len(filenames) = 0 then exit do
' välj en position där du använder räknare
' filnamn_00.txt - dvs 9,2
tmp = mid(filenames, 9,2)
if tmp > counter then counter = tmp
' läs nästa fil
filenames = dir()
loop
' högsta nummer är "counter"
counter = counter + 1
newfilename = "filnamn_" & right("00" & counter,2) & ".txt"
Sv:downLoadFile
Obs jag är helt färsk inom vb så jag förstod inte exakt hur jag skulle göra, men det löste sig med sista sträng i ditt inlägg.
Hur då ?
jag la till en textbox som i vilken jag angav ett datum och tillsammans med "c:\filnamn_" & right("00" & textbox1,8) & ".txt" så fick jag en lösning.
Tack !
Sv: downLoadFile