Hejsan! Starta macroinspelaren och gör det manuellt. Sen kan du av den kod som genereras ganska enkelt få ut det du behöver skriva i din loop. Eeeehh?? Det Pelle menade var att om du spelar in ett makro medan du gör Jag förstod inte riktigt varför du inte kan använda IsNumeric? Det är ju inte cellformatet du undersöker, utan värdet i den. Om värdet är numeriskt så får du svaret True. Hej igen och tack för svaren! Kan inte mer än instämma i att detta är ett fantastiskt trevligt forum och en bra sida. :-)Numeriska!?
Har en liten snutt med VBkod som stegar igenom fält i Excelfiler och lagrar dessa i tillfälliga variabler. Nu skulle jag vilja radera de rader i Excelfilerna där variabel 'blaha' innehåller enbart siffror och undrar om detta är möjligt att selektera på. En isnumeric(blaha) fungerar inte eftersom kolumnen i Excel är och måste vara "allmänt" då den ömsom är siffror och ömsom text.
Finns det således ngt sätt att avgöra om variabelns innehåll enbart är siffror och sedermera raskt göra en entirerow.delete.
(Förmodar att det skulle gå att göra en jättesnurra beroende på character men det kan kanske bli lite...tungt..)
God jul och gott nytt allesamman!!Sv: Numeriska!?
/PelleSv: Numeriska!?
Jag har alltså 29 700 rader med artikeldata som jag plockat ur databasen. Tänkte gå igenom vissa av dessa artiklar och därmed vill jag sortera bort en del av kategorierna (bl.a de som bara har numeriska artikelbenämningar enär de kommer ifrån en annan leverantör).
Därmed var tanken att om jag kodmässigt kunde selektera de vars string för benämningar enbart innehöll siffror kunde jag raskt radera dessa ifrån arket. Att gå igenom närmare 30 000 rader för hand verkar inget kul..
cout << "GJ & GN"
/SSv: Numeriska!?
en av de där posterna för hand så ser du hur den autmatgenerade
koden ser ut - den kan du sedan använda i din egen kod.
/EmmaSv: Numeriska!?
Tror inte att det ska bli någon extremstor loop om du bara tänker logiskt på hur du bygger upp den.
Lycka till, och hör av dig om det inte fungerar.
/EESv: Numeriska!?
Det är verkligen roligt att det är så mycket rörelse på den här sidan. Många forum på webben tenderar att "tyna bort" ganska fort, oftast eftersom det mestadels är folk som ställer frågor och ingen tar sig tid att svara, tipsa eller kommentera. Så är då inte fallet här, mycket trevligt!
Jo, IsNumeric... fungerade? Varför? Igår kan jag svära på att det INTE gjorde det varför jag trodde att det hade med datan ifrån databasen att göra (där lagras allt som text)...
Antar att det kan ha med mina 2 krockade hjärnceller att göra, hur som helst, stort tack och trevlig helg till er allihop!
/StefanSv: Numeriska!?
Märkligt det där med att det inte fungerade med IsNumeric först, men så är det ju ibland. Hur många gånger har det inte hänt att man testat o testat med nåt som man vet borde fungera utan att det gjort det, tills man visar någon annan och det bara fungerar ... Hoppas i alla fall att det fortsätter att fungera nu. :-)
God Jul o allt sånt där.
/EE