Hej! Intressant projekt, har potential. Skall fundera kring detta. Jag tror Sven är inne på rätt väg. Kanske inte den snyggaste lösningen, men den kan nog fungera och är enkel att göra. Tack för era snabba svar En skärmsläckare blir inte stängd av Windows utan stänger sig själv när tex musen används. Så det du behöver göra är bara att kunna stänga av ett annat program från ditt program. Jag var tvungen att testa. Gjorde en test till. Dvs går det att få stopp på skärmsläckaren. <b>Hur tusan gör man för att skärmsläckaren skall kräva lösenord ?</b> Hittade lite intressant information om hur inloggning fungera i windows: <b>Hur tusan gör man för att skärmsläckaren skall kräva lösenord ? </b> Vad händer om batteriet i blåtandsenheten tar slut? Det måste finnas någon sorts fördröjning i programmet som känner av om bluetooth anslutningen försvinner. Man måste ju hinna avaktivera funktionen ifall... David verkar inte intresserad längre så jag bryter mina fundereingar kring detta. Hej! Det går inte att komma undan Ctrl+Alt+Del. Windows har lagt beslag på den. Det finns ju fingeravtrycksläsare som kan användas vid inloggning istället för att skriva in ett löseord. Så det måste väl gå att få andra externa enheter att vara inblandade i Windowsinloggningen. Hittade en kod som helt enkelt stänger ctrl+alt+del rutan när den kommer upp. Den hindrar dock inte att man stänger av datorn dock... Hej! Sprang på Salling clicker idag och framförallt en plugin som en av användarna skrivit som verkar göra det du är ute efter. Annars finns RFID, har gjort en liknande funktion med det, funkar klockrent.Spärra datorn när jag går längre bort än 10 meter
Jag skulle vilja åstadkomma följande:
När jag går iväg från min dator så ska den automatiskt spärras för användande. När jag sedan kommer tillbaka så låses den upp igen helt aautomatiskt strax innan jag landar på stolen. Bra va?
Jag har en laptop med bluetooth. Även min mobil har bluetooth. Min tanke är att när datorn tappar kontakten med min telefon, så låses datorn. När datorn sedan åter får kontakt med min telefon så låses datorn upp igen.
Naturligtvis ska det även finnas möjlighet att låsa upp med ett lösenord, ifall bluetooth skulle krångla!
Jag klarar nog att fixa det där med bluetoothavkänningen, för jag har skrivit en del bluetoothapplikationer redan, men frågan jag ställer nu är vilken metod jag ska använda för låsning.
Jag skulle t,ex, kunna använda "Växla användare" i windows, vilket resulterar i att man kommer till inloggningsskärmen. Men då kan jag väl inte få mitt program att logga in mig igen när telefonen kommer inom räckhåll.
Istället så vore det väl bra om jag hade någon metod för att låsa datorn, som jag sedan kan låsa upp igen genom mitt program. Viktigt är t.ex. att min program ska kunna köras även under "låsningen" och att man inte kan komma förbi det hela genom att t.ex. trycka Ctrl+Alt+Del.
Förslag på låsmetod?
(Eller känner du till något sådant här program som redan finns?)
Hälsningar DavidSv: Spärra datorn när jag går längre bort än 10 meter
Längre bort > än 10 m tolkar jag som bluetooth räckvidd ?
Snabbt och kanske fel ,aktivera skärmsläckaren som är lösenordskyddad.Sv:Spärra datorn när jag går längre bort än 10 meter
Program1:
"Skärmsläckare" som vill ha lösenord för att avaktiveras.
Program2:
Håller koll på bluetooth-kopplingen. Försvinner den så startas skärmsläckaren/Program1. Kommer kopplingen tillbaka så stängs skärmsläckaren/Program1 av.
Annars kan kanske en Windows service gjord i .NET vara lösningen. Eventuellt kan den logga in en användare, men det har jag i så fall ingen aning om hur man gör.
ThomasSv: Spärra datorn när jag går längre bort än 10 meter
Visst är det en bra lösning med en skärmsläckare som kräver lösenord, men hur bär jag mig åt för att stänga av den skärmsläckaren utan att behöva knappa in lösenordet?
Jag är alltså ute efter en VB-lösning som kan låsa upp / logga in på något sätt, beroende på metod för att låsa....
(Eller iofs så måste det inte vara VB, men det är liksom det programspråket jag kan....)
/David
PS. Jo 10 meter är väl på ett _ungefär_ räckvidden på "vanlig" bluetooth, det finns hårdvara som klarar betydligt mer också.... DSSv:Spärra datorn när jag går längre bort än 10 meter
Kolla på http://www.devdos.com/vb/downloads/close.zip
Jag har tillverkat en ScreenSaver MyScr.exe
Gjorde detta enkla VB6 prog med en knapp.Programmet kan gå som SubMain i bakgrunden(osynligt)
Om jag nu kan "trigga" detta prog med Bluetooth på samma vis som när jag klickar på knappen
så skulle det ta me fae.... kunna funka om skärmsläckaren är lösenordsskyddad.
<code>
Option Explicit
Private Sub Command1_Click()
Dim ret As Long
ret = Shell("C:\MyScr.exe", vbNormalFocus)
End Sub
</code>
Ps
Hur tusan gör man för att skärmsläckaren skall kräva lösenord ?
DsSv:Spärra datorn när jag går längre bort än 10 meter
Körde en Timer på 10 sek och det funkar.
Nu gäller det bara att koppla koden till Bluetooth 1:a 0:a
<code>
Option Explicit
Private Sub Command1_Click()
Dim ret As Long
ret = Shell("C:\MyScr.exe", vbNormalFocus)
Timer1.Enabled = True
End Sub
Private Sub Timer1_Timer() 'satte den på 10 sek
SendKeys "{ENTER}", True
Timer1.Enabled = False
End Sub
</code>
Det borde väl gå att skicka lösenordet ihop med <b>SendKeys "{ENTER}", True</b>Sv:Spärra datorn när jag går längre bort än 10 meter
I Windows XP (och antagligen alla andra NT-baserade Windows) så används användarinloggingen som skärmsläckarlösenord. Du får helt enkelt bygga in lösenordshanteringen själv. På så sätt så blir det dessutom enklare för dig att stänga av skärmsläckaren när bluetooth-enheten är i närheten.
http://technet2.microsoft.com/windowsserver/en/library/779885d9-e5e9-4f27-9c14-5bbe77b056ba1033.mspx?mfr=trueSv:Spärra datorn när jag går längre bort än 10 meter
Testade ditt tips Andreas att sätta login-lösenord som admin jag är (ensam på datorn)
Får inte skärmsläckaren till att kräva lösenord (förbockad givetvis)Sv: Spärra datorn när jag går längre bort än 10 meter
Sv:Spärra datorn när jag går längre bort än 10 meter
<b>Margaritas ante porcos iacere.</b>Sv: Spärra datorn när jag går längre bort än 10 meter
Många intressanta svar här!
Jag är nog mest inne på att själv bygga lösenordshanteringen, och inte gå via t.ex. windows inloggning.
Mitt största problem i så fall borde ju vara att man inte ska kunna trycka Ctrl+Alt+Del....
Förslag?
Hälsningar David
PS. Ursäkta om jag inte hinner in här varje dag, men jag är ändå mycket intresserad av era svar! Kan redan nu säga att jag kommer vara bortrest till helgen t.ex. Men jag tittar in i början på nästa vecka... DS.Sv:Spärra datorn när jag går längre bort än 10 meter
Om du vill göra antar jag att man måste göra det med hjälp av windowsinloggningen.Sv: Spärra datorn när jag går längre bort än 10 meter
<b>Vad händer om batteriet i blåtandsenheten tar slut?</b>
När bluetooth-kopplingen försvinner så kan väl ett varningsmeddelande komma upp som visas 30 sek. Om man vill så kan man ange ett lösenord för att avbryta processen.
<b>Det går inte att komma undan Ctrl+Alt+Del</b>
Om programmet körs som system, kan administratörer stänga av det ändå?
ThomasSv:Spärra datorn när jag går längre bort än 10 meter
Private Declare Function FindWindow Lib "user32" Alias "FindWindowA" (ByVal lpClassName As String, ByVal lpWindowName As String) As Long
Private Declare Function PostMessage Lib "user32" Alias "PostMessageA" (ByVal hwnd As Long, ByVal wMsg As Long, ByVal wParam As Long, lParam As Any) As Long
Const WM_CLOSE = &H10
Dim Stopa As Boolean
Private Sub CmdDisable_Click()
Stopa = False
Disable
End Sub
Private Sub Enable_Click()
Stopa = True
End Sub
Private Sub Exit_Click()
Unload Me
End
End Sub
Sub Disable()
Const WM_CLOSE = &H10
Dim winHwnd As Long
Dim RetVal As Long
Do Until Stopa = True
winHwnd = FindWindow(vbNullString, "Aktivitetshanteraren")
If winHwnd <> 0 Then
PostMessage winHwnd, WM_CLOSE, 0&, 0&
Else
End If
winHwnd = FindWindow(vbNullString, "Windows Task Manager")
If winHwnd <> 0 Then
PostMessage winHwnd, WM_CLOSE, 0&, 0&
Else
End If
DoEvents
Loop
End Sub
Det du behöver är 3 knappar:
CmdDisable
Enable
Exit
Observera att jag inte vet hur mycket minne detta tar eller om det går att gå förbi.
Föresten David, har försökt komma underfun med hur man gör för att få VB6 att upptäcka bluetooth enheter. Skulle du kunna ge någe exempel hur man gör??
Johan A
Sv: Spärra datorn när jag går längre bort än 10 meter
Tack för era svar!
Särskilt intressant är koden som "hindrar" Ctrl+Alt+Del.
Jag ska gärna delge info om Bluetoothkoden. Jag ska bara lista ut lite mera själv först.... =)
Detta är för mig ett projekt på några månaders tid. Jag hinner liksom inte sitta varje dag.... mer som ett hoobyprojekt. Det är därför jag verkar lite inaktiv här.... =)
Hälsningar DavidSv:Spärra datorn när jag går längre bort än 10 meter
Har varken använt salling clicker eller pluginen så jag vet inte direkt något om det.
http://www.salling.com/Clicker/windows/
http://www.salling.com/forums/viewtopic.php?t=3190Sv: Spärra datorn när jag går längre bort än 10 meter
//Johannes