Hängde tyvärr inte med alls i den första halvan av frågan. Tror det skulle hjälpa med några rader kod.... Tack Beezo för att du svarar på mina frågor! Jag är nybörjare på VB, med har Smalltalk-bakgrund, så därför är kanske inte min vokabulär helt VB-mässig.-hmm?!..
Jag har en form med massor av boxar, knappar mm. Dessutom har jag en klass som är en variant på Collection, konstruerad enligt beskrivning för detta i MSDN Library. En sådan "SCollection" befolkas med ett tjugotal objekt, instanser av en klass där en av instansvariablerna är en Array med plats för 32 strängar (i de flesta fall används endast den första).
I en sub som går igång vid Form.load sätts värden på de flesta av b
oxarna och knapparna, värden som hämtas från Arrayerna i de här objekten i nämnda SCollection.
När, och om, värdet i en viss checkbox sätts till = 1, så ändras samtidigt en sträng (den första) i Arrayen i ett av de andra objekten, som inte är berört av frågan om den aktuella checkboxens värde, till "0" (noll, inte stora O), ett värde som förekommer i åtminstone något annat objekt av samma klass. Om jag lägger checkboxändringen i en separat sub, men kallar på den från samma ställe där den låg, inträffar samma sak, men om jag flyttar den kallande raden till en annan position så inträffar inte den mystiska ändringen (frågan är vad som i ett visst läge kan ändras istället, utan att jag råkar märka det !?).
Jag har haft en annan liknande ändring i samband med en annan Checkbox, som jag kringgick på annat sätt.
Hur kan detta komma sig????
En sak som jag kommer att tänka på när jag skriver detta, är VB's förhållande till Sant/falskt och 1/0. Jag gick på pumpen när jag trodde att Boolean är en egen typ skild från Integer, så att jag kan testa på om en variant variabel har ett numeriskt värde, inklusive 0, eller om det är (i det här fallet) Falskt. Var värdet 0 så gav testen om det var = Falskt, resultatet Sant.
Varför anger VB värdet på Checkbox.value som 1 eller 0, men samtidigt