Hejsan! Det kan vara så att fältet inte acepterar tomasträngar. Änfra då detta för fältet eller använd dig av följande funktion:SQL?
När jag kör koden nedan så funkar det bra om alla textfälten har ett värde men om nått är tomt så får jag detta felmeddelane:
Data type mismatch in criteria expression.
Och jag har valt i min access databas att alla fälten får vara toma och att dom inte är obligatoriska.
Nån som vet vad det kan vara för fel?
Här kommer koden:
<code>
"INSERT INTO tblKonto (Namn, Nick, TelHem, TelArb, TelMob, TelFax, GatuAdr, PostNr, PostAdr, Epost, ICQ, Mess) " & _
" VALUES('" & txtNamn.Text & "', '" & txtNick.Text & "', '" & txtTeleHem.Text & "', '" & txtTeleArb.Text & "', '" & txtTeleMob.Text & "', '" & txtTeleFax.Text & "', '" & txtGata.Text & "', '" & txtPNummer.Text & "', '" & txtPAdress.Text & "', '" & txtEpost.Text & "', '" & txtICQ.Text & "', '" & txtMess.Text & "')"
</code>Sv: SQL?
<code>
Dim strSQL As String
strSQL = "INSERT INTO tblKonto (Namn, Nick, TelHem, TelArb, TelMob, TelFax, GatuAdr, PostNr, PostAdr, Epost, ICQ, Mess) " & _
" VALUES(" & SQLText(txtNamn.Text) & ", " & SQLText(txtNick.Text) & ", " & SQLText(txtTeleHem.Text) & ", " & SQLText(txtTeleArb.Text) & ", " & SQLText(txtTeleMob.Text) & ", " & SQLText(txtTeleFax.Text) & ", " & SQLText(txtGata.Text) & ", " & SQLText(txtPNummer.Text) & ", " & SQLText(txtPAdress.Text) & ", " & SQLText(txtEpost.Text) & ", " & SQLText(txtICQ.Text) & ", " & SQLText(txtMess.Text) & ")"
Function SQLText(Value as variant) as string
If Len(Value) > 0 Then
SQLText = "'" & Replace(Value,"'","''") & "'"
Else
SQLText = "Null"
End if
End Function
</code>