Hejsan. Hej, finns en gammal artikel här som visar hur du skapar en dll och sedan använder den på en asp-sida, vilket fungerar lika bra i ett annan vb6-program. Skillnaden där är att du skall använda CreateObject och inte Server.CreateObject. Du kan också sätta en referens till den i ditt vb6-projekt och då kan du komma åt den också utan att köra CreateObject. (Early/Late-bind).. Lyssna nu på en gammal man. ! Sven Åke Persson: Dll filen är till mit eget program. Har noll kunskaper i Delphi. Förstår att du har noll kunskap om Delphi,fastän det är så likt VB. Dll filen är till min IRC bot. Tanken är att alla kommandon som boten kan använda sig av ska ligga i en DLL fil så att jag, förhopningsvis, kan lägga till nya kommandon och sedan testa dem utan att behöva starta om boten hela tiden. Oki då förstår jag. Dll filen hade jag tänk inehålla vb kod som kollar inkomande text för kommandon och kör olika koder beroende på vad som kommer in. Tror inte det går med ini filer. Har kod för att läsa och skriva och en massa annat INI relaterat :D Är du säker på att du kan byta ut dll-filen medans programmet körs? Och ens byta dll-fil utan att kompilera om exe-filen? Det är en lösning men jag skulle helst vilja att boten inte behöver en annan exe fil som körs samtidigt för att funka. Jag vet inte om det finns en annan lösning som gör att man kan uppdatera själva delen med alla komandon utan att behöva starta om själva boten. Någon kanske har en ide? Rent teoretiskt: Om du gör latebinding med CreateObject så borde det kanske kunna gå, men då får du inte ha några referenser till dll:en ifrån programmet. Om du sedan kan ladda ur rubbet när du ska byta, samt hoppas att windows släpper handles till dll:en, så kanske det går Jag kan ju klart inte detaljerna på hur du tänker använda DLL:en Men ! Jag tycker det borde kunna gå att fixa inom VB6. Men frågan är bara hur... lol :) Jag har för mig att det ska gå att köra vanlig text precis som om det var kod i programmet, men jag kommer inte ihåg vad den funktionen heter. Sökte lite på google och hittade lite info om det. Ska prova runt lite med det.. Säger bara det, HOLLY SH**, snacka om man kan ha kul med detta :DHur skapa och använda DLL filer?
Hur gör man för att skapa en DLL fil som man senare kan använda i ett program man använder?
Kan man sedan uppdatera DLL filen medans själva programet som använder DLL filen körs?
Det skulle vara mycket praktiskt :D
M.V.H.
Johan ASv: Hur skapa och använda DLL filer?
Sv:Hur skapa och använda DLL filer?
Gör ingen DLL som i sin tur är beroend av en annan dll.Det är sjukt och fel !
En DLL skall vara "StandAlone" .(period)
Rekommenderar dig att läsa mitt förslag Delphi. Gör inte en Dll i Vb !
http://tuser1239.kontrollpanelen.org/artDLL.aspxSv: Hur skapa och använda DLL filer?
Pelle: Jag försökte med koden som du angav men fick det inte att funka :(
Om någon har någon exempel kod hur man gör så skulle jag vara tacksam.Sv:Hur skapa och använda DLL filer?
Budskapet ÄR ! .Du vill göra en DLL. Till VAD ???
Det går inte att göra en meningsfulld DLL i VB.
DLL gör man för att avlasta. Gör den helst i Assembler.
(komplicerade uträkningar)
Och Och "StandAlone"Sv: Hur skapa och använda DLL filer?
Jag skulle lösa det med en Inifil,det blir mycket enklare.
Jag kan hjälpa dig med .ini-filen om du vill.
Den blir mycket enkel att redigera som en vanlig Textfil .txtSv: Hur skapa och använda DLL filer?
Eftersom IRC skickar texten som andra skriver på ett specielt sätt har jag gjort en function som tar fram vilket "kommando" som har skickats t.ex. JOIN, PRIVMSG med flera.
Beroende på vilket kommando som har kommit in så körs olika kommandon.
Tänkte att alla kommandon ligger i en Dll fil, inte i själa exe filen. Tanken med detta är att användaren ska kunna uppdatera Dll filen enbart när en uppdatering kommer. Har inte tänkt att Dll filen ska funka för andra program....Sv:Hur skapa och använda DLL filer?
Jag har gjort precis vad du vill göra och jag löste det genom 2 exe-filer. Program1 anslöt till IRC-servern och det enda den kunde göra var att svara på "Ping? Pong!" så att den håller sig ansluta.
Program2 innehåller all kod och den ansluter till Program1 via winsock. Allt som Program1 får från IRC-servern skickar den vidare till Program2 och allt som Program2 skickar till Program1 skickas vidare till IRC-servern.
När du vill uppdatera boten så kopplar du ner Program2, byter ut exe-filen och kopplar upp den nya mot Program1 igen. Det är under den här tiden som Program1 helst bör kunna skicka "Ping? Pong!" ifall bytet skulle ta lång tid av nån anledning.
ThomasSv: Hur skapa och använda DLL filer?
Vet inte Om Sven Åke Persson ide med ini filer kan göra det..Sv:Hur skapa och använda DLL filer?
Sv: Hur skapa och använda DLL filer?
Om du har en .exe fil som plockar adekvata data ur en .ini så borde det väl gå att lösa denna väg.
Jag tänker automatiskt på boot.ini som jag bla. redigerat så jag kan göra DualBoot.
Programarkivet:En kurs i IniFil hantering .iniSv:Hur skapa och använda DLL filer?
Undrar om man kan ha vb kod i en text fil och sedan öppna den filen och köra den som om den vore skriven i vb direkt... hmmSv: Hur skapa och använda DLL filer?
Annars är kanske Script control ett alternativ?
ThomasSv: Hur skapa och använda DLL filer?
Och så öppnar det en mäng flera "vyer" :D
Nu kan jag göra så att den som använder min bot kan skriva egna script till den.
Tack för all hjälp, får återkomma om jag får någe problem.
--------
Vad vore lilla jag utan Pellesoft?