Någon som vet hur man gör för att kolla om en speciel port är öppen på någon dator??? vill inte använda Winsock kontrollen utan vill använda mig av dll:erna för winsock...behöver inte kunna scanna utan jag vill bara kolla en speciel port... Först kör man WSAStartup, sedan socket och så connect. Om connect returnerar noll är porten öppen, annars får man kolla med WSAGetLastError vilket fel det blev. Blir det WSAECONNREFUSED eller WSAETIMEDOUT är porten stängd. Sedan kör du shutdown, closesocket och WSACleanup. Jag vill kolla om en port på någon annas dator är öppen...och gärna ta emot den information porten skickar ut så man kan typ kolla om port 234 är öppen på dator X och sen ifall den är det så får man reda på vad det är för typ av server om det går men det är inte nödvändigt...huvudsaken är att man får reda på om en port är öppen...helst med winsock api... I Visual Basic kan jag inte det, för det är alldeles för omständigt. Det är väl meningen att man ska använda winsockkontrollen istället. Det är inga problem att göra det med Winsock (det var det jag beskrev ovan). Problemet är att göra det i Visual Basic eftersom Winsock är gjort för att användas med C. Tja, vet du bara hur man ska göra för att kunna använda wsock32.dll från Visual Basic så vet jag vilka funktionsanrop och parametrar du ska använda. vet ungefär...men jag tror jag har hittat en nu...men du får gärna vissa vilka jag skall använda... Hmm....det exemplet jag hittat kan connecta till en IRC server och till en HTTP server och vissa den information som skickas tillbaka men om man vill conecta till en CS server så händer ingenting...vet du om dom funkar annorliunda???? löste de själv UDP/TCP =) Man använder en datagram socket istället för streaming, dvs SOCK_DGRAM istället för SOCK_STREAM på anropet till socket. Har lagt till dig på icq så kan jag skicka koden där nästa gång du är inne för den är ganksa stor...lite för lång för att lägga in här...Port-scan
MVH Gabriel MedinaSv: Port-scan
På http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/winsock/wsapiref_4cxe.asp kan du se hur man använder funktionerna. I C då givetvis. Jag vet inte hur man gör i Visual Basic annat än att det lär bli väldigt bökigt. Det är nog enklare om du använder något färdigt portscanningsprogram.Sv: Port-scan
Sv: Port-scan
fan måste man hitta ett UDP script också =( eller är det lätt att ändra i ett fungerande TCP script tror du???Sv: Port-scan
Sedan använder du inte connect, för man ansluter inte till servrar med udp, utan man skickar bara data och ser om man får något tillbaka. Så då använder du funktionerna sendto och recvfrom.
Hur ser koden du har ut?Sv: Port-scan
MVH Gabriel Medina