I mitt program vill jag låta användaren selektera en katalog (på disk eller i nätverket (mappad eller ej). Med risk för att ha missuppfattat dig så svarar jag ändå :)<br><br> Tack Thomas!Hur selektera en katalog bäst?
Jag skulle helst vilja att det ser ut som i Utforskarens trädstruktur. Finns det ett API för den?
Jag har kikat lite på Microsofts Treeview-komponent. Men det verkar vara ett sjå att fylla i och administrera alla noder i den. Mer än jag fixar nu i alla fall...
Någon som har gjort detta?
Tacksam för förslag.
PeoSv: Hur selektera en katalog bäst?
Funkar det inte med kontrollen DirListBox (den som ser ut som en mapp i Toolboxen och finns där som standard) ?<br>
Den kan med fördel användas tillsammans med DriveListBoxen (som också finns i Toolboxen).
Om du använder en DirListBox som heter <b>Dir1</b>, och en DriveListBox som heter <b>Drive1</b>, så kan du t ex i följande händelse förändra innehållet i din DirListBox
<code>
Private Sub Drive1_Change()
Dir1.Path = Drive1.List(Drive1.ListIndex)
End Sub
</code>
/ThomasSv: Hur selektera en katalog bäst?
Jo, DirListkontrollen funkar i o f sig. Men DriveListBoxen funkar bara mot fasta och mappade diskar om jag är rätt underrättad. Eller? Och jag skulle helst se att mitt program även funkade mot nätverksdiskar.
Peo