Försöker göra ett eget spel, typ civilisation 2 och vill ha det lite 3-D som kartan i civilisation 2. Har ingen utv.miljö här nu, men visst finns det en egenskap som man kan sätta till transparent = true ? Jag har för länge sedan skrivit ett litet exempel som demonstrerar hur man ritar ut en bild transparant med hjälp av en mask: Det verkar lite kompliserat, jag är inte så duktig än, men jag ska göra ett försök. Jag har hittat någta parametrar i en picturebox som heter DrawMode, DrawStyle och DrawWidth. Har hittat et exempel där man använder GetPixel och SetPixel. (tips #744 och #743) Varför använder du GetPixel och SetPixel?Ta bort en färg på en bild
Dessa rutor är rombformade för att på så sätt skapa illutionen av 3D.
Problemet är att en bild i en picturebox, Image eller pictureclip är som alla andra bilder fyrkantiga och inte rombiska.
Kan man på något sätt ta bort en färg från en bild så att den blir genomskinlig så att där bilderna överlappar varandra kan man se den undre?
tacksam för svar!
mvh ulfSv: Ta bort en färg på en bild
I alla fall på en picturebox.Sv: Ta bort en färg på en bild
Programarkivet:PaintPictureSv:Ta bort en färg på en bild
Sv:Ta bort en färg på en bild
I Drawstyle kan man välja transparent.
Vet tyvärr inte hur jag ska använda dessa parametrar, det verkar inte hända så mycket när jag ändrar dom, några förslag? ;)Sv: Ta bort en färg på en bild
Dessa funkade efter lite modifierande.
Tack för all hjälp!Sv:Ta bort en färg på en bild
Om du skall göra en Civ clon så kommer det ta väldigt lång tid att rita upp kartan.