Det är så att jag har ett antal FOR-satser i mitt VB6-program som i princip låser datorn när de rullar. DoEvents "pausar" ditt program och frigör processortid. DoEvents påverkar inte andra program, det ser till att ditt program kollar av meddelandekön om det är något grafiskt som ska ritas om, knappar är tryckta eller liknande. Om du vill lämna processortid till andra program kanske korta Sleep i loopen kan fixa det, alternativt om det går att sätta ner prioriteten på processen.DoEvents...
Nu är det så att jag inte har vidare bråttom utan det gör inget om jag bara använder halva
kraften i datorn för min lilla applikation. Kan jag använda DoEvents för att minska belastningen i min applikation. Eller finns det något annat knep man kan ta till?
Någon som vet lite mer kring DoEvents?Sv: DoEvents...
Det gör att ditt program kan utföra saker som annars inte hunnits med.
Till exempel om du i din jätteloop ska uppdatera en progressbar med hur långt du kommit, blir inte progressbaren uppdaterad om man inte gör en manuell .Refresh på progressbaren, eller anropar DoEvents.
En downside med DoEvents är att i och med att ditt program får processorkraft till att göra andra saker än att snurra i loopen är att användaren kan trycka på knappar etc. Se därför alltid till och disabla eventuella knappar som startar din stora loop. Annars kan användaren starta ytterliggare en snurra av din loop och då blir det fetsoppa.Sv: DoEvents...
/Johan