Hej på er! Detta är svårt att säga men om du har tagit ett program från nätet och sen bara packar det så är det knappast ditt program. Men om du tar bitar från flera ställen och sätter ihop det till ett nytt program så har du egentligen skapa det programmet även om du själv inte har gjort alla små bitar. Det handlar väl en del om moral och etik. Kanske borde man sätt ut ett tack om man har fått mycket hjälp men jag har aldrig sätt det i något program... Använder du bara snuttar brukar man inte behöva creditera någon. Om Vad är ok och vad är inte ok angående kodsnuttar?
Ser att det finns en hel del kodsnuttar som för oss nybörjare e oumbärliga :=). Dock e jag osäker på vad som gäller ifall man hittar en bra kodsnutt på nätet och använder hela eller delar av den? Liksom,man vill ju efter en lyckad programmering kunna skriva i About-rutan att ja,jäklar detta har jag gjort...åsså copywright osv..
Men har man lånat kodsnuttar från tips sidor osv...vad gäller då?
Sedan undrar jag vart det finns en komplett skola att kika på....finns många skolor ser jag men många visar ju bara kontroller osv...inte hur man kanske ska tänka eller lite djupare programmering.....naturligtvis inte för djup,hehe Dessutom är många kurser/skolor inte kompletta på många sidor.... vet ej varför...kanske tröttnade en del förfatare.
:=)
Tack på förhand och ha en trevlig fortsättning på det nya året.
Mvh
DanielSv: Vad är ok och vad är inte ok angående kodsnuttar?
/JanneSv: Vad är ok och vad är inte ok angående kodsnuttar?
du däremot använder stora sjok med kod kan det vara snyggt om man
talar om vems kod det är (det syns generellt vad man själv har skrivit
eftersom alla har sina egna små saker för sig i koden) - men är inte
tvunget.
Har man lagt ut kod på nätet har man i stort sett talat om att det är ok
för andra att använda den så till vida att det inte står på sidan att den är
copyright-skyddad.
/Emma