Jag vill genom ett program kunna markera ett antal bild-filer eller en katalog och sen går programmet igenom alla bild-filer och ändra tex bredden till ett värde som jag har satt. Tyvärr bara program som kostar pengar(om inte.....internet).<code> Tack för tipset. Ska kolla detta program. Hej Det var den natten.... :-) igen Och jag snöade in på en komponent som heter ijl11.dll (fråm Intel) så lär kunna klara detta. Är någon intresserad så sök på ijl11.dll så lär ni hitta lite info på nätet. Som av en händelse ser jag detta (gamla) inlägg, och tänker att jag lika gärna kan svara på det. Jag har precis varit ute efter ett liknande program (för att göra miniatyrer av större bilder), och skrev därför ett eget program. Gratis förstås. Jag lade ut det här:Ändra bild storlek
Är det någon som har VB-kod eller förslag på program som kan detta.
/JanneSv: Ändra bild storlek
</code>
Förslag på program är ACDsee som i 3.1 kan bara resiza bild för bild MEN I 4.0 kan man välja flera bilder och köra resize på alla(tyvärr har programmet fått en ny riktigt ful layout). Eller förstås Photoshop där man kan göra många saker automatiskt genom att spela in makron och sen köra batch.<code>
</code>Vet någon om man kan anropa ACDsee utifrån t ex VB och köra operationer som resize. Det var nog vid närmare eftertanke det den första frågan gällde också.<code>
</code>/RogerSv: Ändra bild storlek
Jag är inte behov att eget program utan jag vill kunna ta en drös med bilder och få dom i den storleken jag vill ha utan att behöva öppna bild för bild. Tar bara massor av tid. Just nu har jag 45 bilder som ska göras om. Någon som inte har något att göra i natt.... :-)
Som jag ser det skulle det gå ganska enkelt med binary access
Tar det som en utmaning i kväll med VB kod.
Jag måste veta vilket format bilderna är i bmp jpg gif eller vad.
undrar och spånar
SvenSv: Ändra bild storlek
Bilderna är .jpg format.
Lyckas du så är det nog många som blir glada. Jag är nog inte ensam om detta problem....
Ska ta en funderar själv.
Tyvärr jag sommnar ,pular med Picture,Image och
SavePicture tillsammans med StretchBlt
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz svenSv: Ändra bild storlek
Lägger till en lite länk:
http://www.vbaccelerator.com/codelib/gfx/vbjpeg.htm
http://hem.passagen.se/gk/info_miniatyrer.html
Tack för mig.
/dr Krupp