Jag har varit tvungen att hacka ihop en liten Excel VBA applikation :-) Jag har bl a en VBA combobox i mitt mitt Ecxel-blad, i denna lagrar jag m h a VBA-kod vissa värden allt eftersom användaren fyller i Excel-bladet. Problemet är att om användaren sparar och stänger Excel-bladet och sedan öppnar det igen så har alla värden försvunnit ur comboboxen. Spara separat. Kör en följdfråga på detta. Istället för att spara i comboboxen kan jag spara i excel-sheetet men jag vill fortfarande visa det i en combobox av användbarhetsmässiga skäl. Du får skriva det i excel-style, med namnet.Combobox tappar värden - Excel VBA
Finns det ngt sätt för comboboxen att göra "preserve" på sina värden eller är enda sättet att spara datat i själva Excel-sheetet istället?
/MagnusSv: Combobox tappar värden - Excel VBA
Det är möjligt att det går att fixa det på något sätt, men den typen av kontroller är i excel alldeles för osäkra. Det är mycket enklare att bara lägga över det i ett dolt blad (gärna "very hidden", så märks det inte alls).Sv:Combobox tappar värden - Excel VBA
Så min tanke är att sätta comboboxens källa till en range i Excel-sheetet, men hur gör jag detta. Testade med ListFillRange men hur skriver jag när detta sparas i ett annat sheet? Jag vill ju skriva typ Sheets(2).Range("C:C") men det köper den inte.
/MagnusSv: Combobox tappar värden - Excel VBA
Typ:
"info!C:C"
Sheets(2).Name & "!C:C"
eller
Sheets(2).Columns("C").Address
En annan lösning är ju att manuellt lägga till alla alternativ varje gång.