Aloha, Ett sätt kunde ju vara att använda just excell som databas där du lagrar dina uppgifter. Välkommen till detta Forum där jag är Moderator. Vad är ditt problem Sven ? <b>Har jag tagit mig vatten över huvudet om jag vill använda VB för att skapa en lokal databas</b> *LOL*Mitt hobbyprojekt: Skapa en databas i VB
Jag pysslar en hel del med Excel och VBA i jobbet samt ytterst lite VB och C# hemmavid. Nu skulle jag vilja fördjupa mig lite mer i VB och har som tanke att skapa en form av databas eller kartotek över min friluftsutrustning.
Jag är fortfarande bara på idestadiet men har tänkt att det ska fungera att jag initialt både ska kunna lägga in nya poster samt söka poster via programmet, samt vid ett senare skede kunna sammanställa någon form av packlista genom att välja olika poster.
Har jag tagit mig vatten över huvudet om jag vill använda VB för att skapa en lokal databas som ska kunna exporteras till excel ev. via tabavgränsad txt fil?Sv: Mitt hobbyprojekt: Skapa en databas i VB
/MartinSv:Mitt hobbyprojekt: Skapa en databas i VB
Kolla mitt uppskick.
Programarkivet:Enkel AdressBok Enkel DataBas
Börja lite enkelt med detta så hjälper jag dig gärna vidare.
Ignorera störsändaren <b>Martin Rex</b> han har aldrig bidragit med något som går att använda.Sv: Mitt hobbyprojekt: Skapa en databas i VB
Att använda Excell som databas går alldeles utmärkt.
Visseligen inte lika snabbt som en "vanlig" databas, men om man ändå i slutändan vill ha datat i Excell, tycker jag att det är en utmärkt idé.
Jag har några exempel på hur det går till, väldigt enkelt.
Edit : Jag menar alltså att man använder VB till programmet och Excel som databas.Sv:Mitt hobbyprojekt: Skapa en databas i VB
Han är ju redan bekant med VBA och excel så jag fattar det som han vill ha en stor databas där
han hämtar prylar och ev skriver över i ett exelblad.
Han får väl kommentera själv så får Vi se.
Tycker inte att Excel är en databas,något mitt i mellan. Min oslagbara DataBas är Acces97.
Den funkar kanon och är en enkel att förstå.
Ok jag talar om mina amatör Databaser 100 000 record.Sv: Mitt hobbyprojekt: Skapa en databas i VB
100.000 poster? Då gäller det att man har traktor och vagn med sig på friluftsutflykten.
I övrigt håller jag med dig, access är en riktigt bra databas.
Nu vill jag fråga frågeställaren själv : Vad är det du vill göra?
Att själv bygga en databas i VB låter som "vatten över huvudet", en databas i sig har ju massor av logik inbyggt.Tänker du kanske på att lagra information i en textfil som du senare vill föra över till excell ?
Berätta lite mer så är jag säker på att du får hjälp.