Fetstil Fetstil Kursiv Understrykning linje färgläggning tabellverk Punktlista Nummerlista Vänster Centrerat högerställt Utfyllt Länk Bild htmlmode
  • Forum & Blog
    • Forum - översikt
      • .Net
        • asp.net generellt
        • c#
        • vb.net
        • f#
        • silverlight
        • microsoft surface
        • visual studio .net
      • databaser
        • sql-server
        • databaser
        • access
        • mysql
      • mjukvara klient
        • datorer och komponenter
        • nätverk, lan/wan
        • operativsystem
        • programvaror
        • säkerhet, inställningar
        • windows server
        • allmänt
        • crystal reports
        • exchange/outlook
        • microsoft office
      • mjukvara server
        • active directory
        • biztalk
        • exchange
        • linux
        • sharepoint
        • webbservers
        • sql server
      • appar (win/mobil)
      • programspråk
        • c++
        • delphi
        • java
        • quick basic
        • visual basic
      • scripting
        • asp 3.0
        • flash actionscript
        • html css
        • javascript
        • php
        • regular expresssion
        • xml
      • spel och grafik
        • DirectX
        • Spel och grafik
      • ledning
        • Arkitektur
        • Systemutveckling
        • krav och test
        • projektledning
        • ledningsfrågor
      • vb-sektioner
        • activeX
        • windows api
        • elektronik
        • internet
        • komponenter
        • nätverk
        • operativsystem
      • övriga forum
        • arbete karriär
        • erbjuda uppdrag och tjänster
        • juridiska frågor
        • köp och sälj
        • matematik och fysik
        • intern information
        • skrivklåda
        • webb-operatörer
    • Posta inlägg i forumet
    • Chatta med andra
  • Konto
    • Medlemssida
    • Byta lösenord
    • Bli bonsumedlem
    • iMail
  • Material
    • Tips & tricks
    • Artiklar
    • Programarkiv
  • JOBB
  • Student
    • Studentlicenser
  • KONTAKT
    • Om pellesoft
    • Grundare
    • Kontakta oss
    • Annonsering
    • Partners
    • Felanmälan
  • Logga in

Hem / Forum översikt / inlägg

Posta nytt inlägg


Rotation i 3D

Postades av 2008-01-10 08:27:59 - Niklas Rosenberg, i forum visual basic - allmänt, Tråden har 7 Kommentarer och lästs av 898 personer

Behöver hjälp...
Jag har en 3D punkt (2D (X,Y)) och skall rotera den Vx,Vy och Vz grader.
Hur räknar jag ut ny X och Y punkt??


Svara

Sv: Rotation i 3D

Postades av 2008-01-10 11:12:16 - Niklas Jansson

Njae... nu pratar du lite konstigt.
1. Menar du att den alltid är (X, Y, 0) ?
2. Hur menar du med att rotera den vx, vy och vz? Rotera den vx kring x-axeln, osv.?

Du vill nog använda kvaternioner egentligen, men skit samma.

Principen för att rotera kring x-axeln blir
y = y_0 cos(vx) - z_0 sin(vx)
z = y_0 sin(vz) + z_0 cos(vz)

Sen får du applicera varje rotation efter varandra.


Svara

Sv:Rotation i 3D

Postades av 2008-01-10 14:34:43 - Niklas Rosenberg

Typ... Menade ju att Jag har X,Y och vilken vinkel jag vill vrida den.. Alltså Vx=23grader Vy=75 Vz=2...
Z är ju alltid samma eftersom det är ett platt föremål...

Finns det ingen formel att läsa ut tex X med Det gamla X ochde 3 Vinklarna eller måste man ta det i 3 steg??


Svara

Sv: Rotation i 3D

Postades av 2008-01-10 14:46:05 - Niklas Jansson

Du måste vara mer specifik och tydlig.

<b>>Typ... Menade ju att Jag har X,Y och vilken vinkel jag vill vrida den.. Alltså Vx=23grader Vy=75 Vz=2...
Z är ju alltid samma eftersom det är ett platt föremål...</b>
Fundera igenom vad du menar. 3D-rotationer är inga uppenbara grejer. Det finns minst tre sätt att betrakta dem.

<b>>Finns det ingen formel att läsa ut tex X med Det gamla X ochde 3 Vinklarna eller måste man ta det i 3 steg??</b>
Om jag gissar vad du menar : jo, visst kan du slå ihop formlerna till en enda. Ser ingen större nytta med det i ditt fall.


Svara

Sv:Rotation i 3D

Postades av 2008-01-10 19:29:31 - Niklas Rosenberg

Ok...
Men behöver jag bry mig om det slutliga Z jag får då??
Eller använder jag bara X.Y?
Hur svårt är det att få in Camera Pos och Djup i bilden om man vill ha tex en kub som roterar? (Som givetvis har ett Zmått...)


Svara

Sv: Rotation i 3D

Postades av 2008-01-10 20:09:34 - Niklas Jansson

Ja, då är det frågan om vad du vill göra. Vill du ha perspektivkorrekt vy?
då ska du använda

X = x*d/z
Y = y*d/z

Men då måste du göra en rad andra transformationer. Vill du ha parallellperspektiv är det bara att skippa Z, men det är inte så snyggt.

Vill du ha in en kamera så måste du börja läsa lite och förstå det här på riktigt. Det är inte speciellt svårt, lite trianglar och trigonometri, men det är inget man kan lära ut i en forumtråd. Jag lade upp ett program som gjorde lite av det här för några år sen, ska kolla om jag hittar den.


Svara

Sv:Rotation i 3D

Postades av 2008-01-10 20:12:42 - Niklas Jansson

http://www.pellesoft.se/communicate/userprogram/program.aspx?tid=597

Det som måste ändras är framför allt funktionen Conv3DTo2D i mod3D.bas. Detta är parallellprojektion.


Svara

Sv: Rotation i 3D

Postades av 2008-01-11 08:10:53 - Niklas Rosenberg

OK.. Skall kolla det när jag kommer hem ikväll...


Svara

Nyligen

  • 19:55 kick-off med fokus på hälsa?
  • 19:53 kick-off med fokus på hälsa?
  • 16:24 Föreslå en skönhetsklinik online
  • 16:23 Föreslå en skönhetsklinik online
  • 18:42 Hvor finder man håndlavede lamper
  • 18:41 Hvor finder man håndlavede lamper
  • 16:36 Allt du behöver veta om keramiskt
  • 16:14 Vem anlitar man egentligen när tak

Sidor

  • Hem
  • Bli bonusmedlem
  • Läs artiklar
  • Chatta med andra
  • Sök och erbjud jobb
  • Kontakta oss
  • Studentlicenser
  • Skriv en artikel

Statistik

Antal besökare:
Antal medlemmar:
Antal inlägg:
Online:
På chatten:
4 570 725
27 958
271 751
698
0

Kontakta oss

Frågor runt konsultation, rådgivning, uppdrag, rekrytering, annonsering och övriga ärenden. Ring: 0730-88 22 24 | pelle@pellesoft.se

© 1986-2013 PelleSoft AB. Last Build 4.1.7169.18070 (2019-08-18 10:02:21) 4.0.30319.42000
  • Om
  • Kontakta
  • Regler
  • Cookies