Fråga 1: kan bara svara på fråga 1 i nuläget.. Pröva Installmaker som finns i både oregistrerad och registreard version. Men den kan man till exempel göra så att programmet bara funkar en viss tid sedan måste användaren registrera. Visual Installer. Hej Wool: Ditt installationsverktyg bör stödja vindows installer. Annars kommer du få problem i framatiden. Har för mig att det kommer krävas i xp och i versioner efter det. Fråga 1. Jag har två frågor... Installation/Register
Om jag vill göra en setupfil av mitt Vb projekt och inte använda Package and deployment wizarden. Vad finns det då för programm som man kan göra installations filer av VB med ????
Fråga två.
jag har en basconnstant som innehåller sökvägen till min databas !
Nu skulle jag vilja att första gången man startar programmet så ska man lägga in den sökvägen i registret på datorn igenom att ange sökvög och lösen till databasen i ett formulär !!!
Nästa gång man startar programmet så ska det kolla om det finns någon registernyckel med namnet jag valt och om det finns lägga det i basConnstanten annars om det innte finns ska man få upp formuläret där man skriver in det !!!!
Hjälp mig hjärna med lite kod på hur jag lägger till i registeret och hur jag läser och kollar om det finns en nyckel med rätt namn.
/MVH Tobbster Sv: Jag har två frågor... Installation/Register
testa att köra tex Install shield (dyr)
eller
hmm, det fanns nån gratis verra som är halv bra..
om jag kommer på så skickar jag in den
*står stilla i skann*
/stefanSv: Jag har två frågor... Installation/Register
Sv: Jag har två frågor... Installation/Register
SaveSetting och GetSetting.
/mickeSv: Jag har två frågor... Installation/Register
Jag tycker åxå att VB:s installerare är så jävla träig. Har över gått till Inno Setup (freeware).
Programmet har en wizard för att skapa setupen i script-filer. Men de är lätta att förstå och modifiera. Du kan även lägga in registernycklar. En "uninstall" funktion kan väljas om man vill. Själv är jag skitnöjd.
http://www.jrsoftware.org/isinfo.htm
ha D
/WSv: Jag har två frågor... Installation/Register
jag gillar inte innosetup för att man själv måste sitta å skriva allt som ska med i installen för VB program
vilket innebärd 100 gånger mera arbete än att köra med sugiga P&D..Sv: Jag har två frågor... Installation/Register
Desutom är Windows Installer något underbart. Om man använder det rätt. Då menar jag allaa programvaru utvecklar.
Tyvär så är Windows Installer något väldigt stort. Det är lite svårt att lära sig grunderna och så. Inte hittat nån bra bok som beskriver hur det fungerar.
Men Installshield for windowsinstaller har en rätt enkel wizard för att göra installationer.
Litet tips är oxå att bara använda komponenter i era projekt som har merge moduler. Sv: Jag har två frågor... Installation/Register
Flera har föreslagit InstallShield, men jag tyckte personligen att den var för bökig (det var ett par versioner sedan), och använder numera alltid Wise Installmaster eller Wise for Windows Installer. Den senare är den som kommer att gälla i framtiden, så ska du välja en så kör på den. Jag är dock övertygad om att InstallShield idag är bättre än när jag testade den så det är säkert inte ett dåligt val, men det är inte Wise heller :-)
Fråga 2.
För att spara en sökväg/connectionstring till databasen i registret kan du göra på flera sätt. Om strängen är känd vid installationstillfället kan du låta installationsprogrammet lägga in den. Om du vill spara den när programmet körs för första gången så kan du använda VB:s inbyggda funktioner för systemregistret, nämligen SaveSetting,GetSetting, GetAllSettings och DeleteSetting.
En nackdel med VB:s registerfunktioner är att de är begränsade till att jobba under HKEY_CURRENT_USER\Software\VB and VBA Program Settings. Om du vill spara informationen på något annat ställe, t ex direkt under Software så måste du använda API:er, sök på webben så hittar du garanterat någon klass som kapslar in denna funktionalitet.
För att spara en strängen "c:\temp" under nyckeln "Sökväg" under
HKEY_CURRENT_USER\Software\VB and VBA Program Settings\MyApplicationName\MySectionName
skriver du :
SaveSetting("MyApplicationName","MySectionName", "Sökväg","c:\temp")
För att läsa av nyckeln skriver du
s = GetSetting("MyApplicationName","MySectionName","Sökväg","")
där sista parametern är det defaultvärde som ska läggas in i variabeln s om nyckeln inte existerar i registret. I det här fallet blir s="" om nyckeln inte finns.
DeleteSetting raderar en nyckel och GetAllSettings läser av alla nycklar på en viss nivå (dock ej rekursivt) och lägger dessa i en variantarray.
/Per Hultqvist