Jag har en katalog på en server där det hamnar massa datafiler. Ett script anropar mina VB-program där jag anger i argumenten datafilens namn, plats i i strängen jag skall läsa ifrån. Från detta skapar jag en rapport. Har du sökvägen till katalogen? När du är klar med en datafil, tar du då bort den, eller byter namn eller på nåt annat vis gör en markering att den är "klar"? I så fall är det i princip bara att loopa igenom alla filer som finns i katalogen som uppfyller dina kriterier. Alternativet är väl att lägga upp en lista på vilka filer som är klara, så de som finns med i listan hoppar du över när du loopar. Använd strängen Command$ - där finns argumenten. Jag har faktiskt löst den Dir-kommandot. Lägger alla filnamn från en katalog i en array och loopar i den.WildCard? bättre frågeunderlag denna gången...
Min fråga är hur jag skall komma undan hårdkodningen av filen.
Filerna som kommer in heter typ: datafil.001, datafil.002 etc. Jag vet alltså aldrig det riktiga namnet.
Är det någon som har en hint?
/haniSv: WildCard? bättre frågeunderlag denna gången...
Hur vet du vid filöppning vilken av dina filer det är som ska öppnas?
/EmmaSv: WildCard? bättre frågeunderlag denna gången...
Sv: WildCard? bättre frågeunderlag denna gången...
Om du garanterat har exakt ett filnamn kan du använda
FileName=Trim$(Command$)
Hur du gör med wildcards är upp till dig själv. VB har inget inbyggt stöd för att behandla flera filer på detta sätt.
Ett sätt är att använda funktionen Dir. Ur den kan du få alla filnamn som matchar den sträng du får som argument.
Sedan anropar du den funktionen där du grejar med filen för varje filnamn.
(Tyvärr kommer jag inte ihåg den exakta syntaxen för Dir just nu, annars hade jag hjälpt lite mer)
/Niklas JanssonSv: WildCard? bättre frågeunderlag denna gången...
/hani