Niklas mfl. tänker byta 1:a språk. Säg inte .net då kräks jag. Mina förslag: mmm... bra Niklas. Fast linux är ju bara operativsystemet. Det är tämligen enkelt att testa; ta t.ex. ubuntu; ubuntu.com, och välj en livecd-distribution; http://www.frozentech.com/content/livecd.php. U'säkta frågan Sven men nu är jag väldigt nyfiken på din, något ansträngda, relation till Dot Net. <b>U'säkta frågan Sven men nu är jag väldigt nyfiken på din, något ansträngda, relation till Dot Net.</b> "enorm overhead iom JVM." <b>>"enorm overhead iom JVM." Det är dags för dig att gå över till .net. Eller Java. Allt annat är dött. Segheten i Java och .NET kommer väl främst av att de är lösare kopplade mot operativet, speciellt java. Python kanske kan vara något! "Tja... de program som är skrivna i Java som är sjukt sega. Matlabs frontend är t.ex. skrivet i Java och är det segaste helvete som finns, medan själva underliggande koden är grymt snabb. Det kommer ju en massa förslag. <b>>Det beror på att de envisas med att vara så plattformsoberoende som möjligt med GUI-koden.</b> Sven, du har inte funderat på att alla kanske inte är pensionärer utan att vissa av oss håller på med utveckling i jobbet. Tyvärr är det som Johannes säger. en del perspmer är direkt begränsade av sitt val. Det enda i det läget är att faktiskt försöka få en förändring. men då vet jag inte vad föregående post handlade om <b>Överste x till dig att hoppa, då var det fan bara till att hoppa, right? </b> Sven-Åke, om det är prestanda framför allt som gäller för dig, då ska du väl ändå börja med att skriva en egen assemblerkompilator, sen skriver du ditt egna operativsystem i ditt egna Mega-ASM som inte orsakar en enda onödig klockcykel. Under tiden njuter vi proffsutvecklare av den trevliga, användarvänliga miljön i Visual Studio 2008, och får mer gjort på en vecka än vad du får gjort på 10 år.. :) Som sagt: "några öl". Vilket då också inkluderar starksprit. Rek QT Tror att Delphi 2007 är det som skulle fungera bäst för dig. Gillar du inte .net kan du köra VCL biblioteket som fungerar betydligt bättre. Du kan både programmera i Pascal eller C++. Pascal har dock en del fördelar som att hålla rätt på pekare/typer så att det är minst sagt svårt att få ett pekarfel. IDEn är sagolik, den debuggar det mesta i realtid, du behöver inte ens kompilera. Visuella och icke visuella object finns i hundratals och är väl dokumenterade. Finns väl ingen miljö som så många tredjeparts bibliotek stödjer. Den stödjer idag 64 bit helt ut. Du kan även till skilnad från VB bygga multitasking eller vad som helst. Alla object/komponenter kan du göra arv på och bygga om efter behov. Databaskopplingarna är suveräna, speciellt eftersom CodeGear fått en ny ägare som utvecklar just delphi till databaskopplingar (minns ej namnet). Böcker för alla nivåer finns i mängder. Kan speciellt rekomendera MarcoCantus serier. Du utvecklar i princip minst lika snabbt som i VB, men kör aldrig fast för att miljön inte räcker till. Något behov av att gå ut i c++ finns inte, Delphi är skrivet i Delphi. Enda nackdelen jag kan se är att vissa kunder kräver andra miljöer, men mest pang för pengarna är det denefitivt (som vi säger i skåne)Vb vs ?
Vad skall jag köpa för utvecklingsmiljö. Jag är amatör och kommer så förbli.
Och vem fae.. behöver 64 bit:s nivå ???. Mycket skeptisk över Vista. Jag vet också att så blir det.
Snart behöver Vi 128 bitar för att skriva vårt bull. Långsamt tar dubbelt minne . PhuuuuuuuSv: Vb vs ?
1. Testa Haskell. Brant inlärningskurva men jävligt effektivt att skriva i när man lärt sig. Även LISP faller in här.
2. Bland imperativa språk gillar jag C++ bäst, men där är det svårare att komma åt grafiska gränssnitt osv.
3. I det avseendet är C# och Java bättre, man kan göra "riktiga program" direkt. Personligen gillar jag inte Javas syntax, och där har man också en enorm overhead iom JVM. Du <b>skulle</b> ju kunna kika på C#. ;-)
Lisp har ju haft alla "moderna features" i typ 20 år, C++ har haft de flesta features i 10-15 år; det är väldigt stabila språk. (Mycket av samma features är nyligen implementerade i C# och Java.) Men det är frågan vad du är ute efter, vad letar du efter i ett språk/en utvecklingsmiljö?
Slutligen du ska nog inte köpa någon utvecklingsmiljö alls; de allra flesta finns gratis; det finns helt gratis Haskell-tolkar, Visual Studio finns i gratisversion (express) för .NET och C++, GCC finns för C++, samma med Java.Sv:Vb vs ?
Själv är jag inne på Linux. UNIX som jag lärde mig i det millitära.
Vi höll på redan 1970 +.
Jag är nu pensionär så jag behöver inte kriga för att få mitt levebröd.
Men !!! jag är passionerat intresserad av vad Ni håller på med.
Sven 4 barn:s pappa. ( 35-46)
Jag är stor förespråkare för Open Source och StandAlone program.Sv: Vb vs ?
Bränn in på en skiva, starta om datorn, så kör du linux.Sv: Vb vs ?
Sv:Vb vs ?
Vet inte vad det är !?. Jag kräks bara på VB.net. Vet mycket väl att Delphi mfl ochså kör .net.
Jag är från början avvog mot program som behöver en djä... massa aux för att funka.
StandAlone gäller.!!!Sv:Vb vs ?
Det baserar du på vad?
JVM med hotspots kan producera sjukt mycket mer effektiv maskinkod än en generisk kompilator.
Det är en myt att JVM / CLR skulle vara märkbart långsammare, med märkbart menar jag inte en tight loop utan för hela lösningar, än vad de plattformar som direkt kompilerar till native har.
Det här var delvis sant när VM's var nya, men med tiden har de lyckats förfina dem och optimera dem så att de för vissa scenarion har möjlighet att vara snabbare än generiska kompilatorer.
Samma myt hänger kvar runt query processors, på 80-talet sa man att query processors (alltså de som förstår SQL) aldrig kommer slå för det var mycket snabbare att gå mot byte-datat själv. Det är fortfarande snabbare om du skall läsa en byte, men vad händer när du börjar bygga riktiga lösningar? Då slår jag vad om att det bara finns en handfull personer i världen som kan skriva bättre algoritmer än de som används av query-processors. Exakt samma diskssion föregick C / C++. Assembler / C. Sv: Vb vs ?
Det baserar du på vad? </b>
Tja... de program som är skrivna i Java som är sjukt sega. Matlabs frontend är t.ex. skrivet i Java och är det segaste helvete som finns, medan själva underliggande koden är grymt snabb.
OpenOffice.org är väl också det skrivet i Java... Seeegt.Sv: Vb vs ?
Med .net behöver du inte tänka på 32/64 bit, det sköter CLR:en åt dig automatiskt.
Om CPU:n är 64-bit kommer det att utnyttjas utan att du behöver göra nåt speciellt.
Det blir prestandafördelar helt gratis.
Om du vill dra nytta av prestandafördelarna med flera cpu:er/cpu-kärnor är det dags att börja titta på parallellprogrammering/trådade applikationer, i .net är detta ganska lätt att jobba med. I Delphi vet jag inte, men jag tror att det är krångel om det ens går. I VB6 stöds det knappt.
Var inte rädd för det nya. Ta upp en bok och läs lite. Det är inte rocket science :)Sv: Vb vs ?
Nu har jag dålig pejl på vilka gui hanterare som används för java men har iaf fått intrycket att Java gui libs får rita i princip allt själv.
Lite så är det i .NET också, många gui komponenter som införts i .NET ritar sin grafik via GDI+, dvs helt utan hårdvarustöd (GDI+ är mjukvarubaserat).
Men tittar man på ren kod som inte hanterar GUI så är iaf .NET riktigt snabbt.
Det är helt i klass med C++ om man logik/loopar/beräkningar.
Och som Patrik säger, ju längre tiden går, ju tightare kommer JIT kompilatorerna bli och managed språk kommer kunna optimeras mer o mer för den processor de körs på.
Min gissning är iaf att Java upplevs som segt pga mjukvaru rendrerade gui'nSv: Vb vs ?
http://www.python.org/
Finns massor med exempelkod, är plattformsoberoende, open source osv...
Prova!!
/FreddeSv:Vb vs ?
OpenOffice.org är väl också det skrivet i Java... Seeegt."
Java är infamous för sega GUI. Det beror på att de envisas med att vara så plattformsoberoende som möjligt med GUI-koden. Men .NETs nya wpf använder sig av Direct X och hårdvarurendering på grafikkorten. Alltså samma teknik som spel, inte speciellt slött och slår nog de flesta andra native fönsterhanterar som fortfarande använder GDI (för windows då) som motor.Sv: Vb vs ?
Jag garvar åt Er. Det blir C:dialekt. Bra kompilator. StandAlone så långt det går.
Det är så djä... sjukt att Ni liter på snabba processore. Ok på det, Men vem behöver 64 bit.
Jag garvar åt Er för Ni bara följer som dj... Zommbies vad markaden MS mfl säger till Er.
Ush............. jag blir ledsen när jag ser hur lätt Ni viker för sundt förnuft..
Skärp Er och lyssna på Er förstånd.
Optimer är ordet för dagen. I love YouSv: Vb vs ?
Det är ju inget problem. QT är ju tämligen oberoende, och har en snygg koppling till underliggande APIn. Det gör att det i princip inte är något problem att byta till DX för QT heller, förutom en del jobb då.Sv:Vb vs ?
Då kan man inte komma dragandes med eget val av programspråk om inte arbetsgivaren vill ha just det men i dagsläget så vet jag att min arbetsgivare förutsätter .NET och därmed basta. Då är inte jag den som ger honom fingret och sätter mig i ett hörn och surar för att jag inte får använda Java, Haskell, LISP eller dylikt utan använder mig helt enkelt av det språk jag förväntas använda, annars finns det gott om folk som kan ta min plats.
Jag antar att ditt hångarvande åt olika val av språk inte riktigt korrellerar med hur du var i det militära, sa Överste x till dig att hoppa, då var det fan bara till att hoppa, right?
//JohannesSv: Vb vs ?
med reservation för några öl.
(det tog mig tsju försök på förra meningen... det fårni fan leva med.==)s
EDIT:
Vad i helvete försökte jag säga här...?
Bortse från detta inlägg... :-)Sv:Vb vs ?
mmm.... nu skulle aldrig kommendörkaptenen våga säg så till mig.
Men du har givetvis rätt. Jag är amarör och förstår att Ni är fångade i .net träsket.
"När kommendören öppnade komoddörren kom odören.."Sv: Vb vs ?
Sv: Vb vs ?
I efterhand har jag kommit fram till att jag menade något i stil med att det är synd att man ibland kan vara så låst till ett språk på grund av det företag man sitter på. =)Sv: Vb vs ?
Lite info
http://en.wikipedia.org/wiki/Qt_(toolkit)
Kan då köra i Windows, Linux, Mac.
Kanske tar en stund att förstå.
GTK+ är ett annat alternativ.
http://en.wikipedia.org/wiki/GTKSv:Vb vs ?
/Pär