Hej! Hej, har väl inget direkt svar på din fråga egentligen eftersom jag inte kan komma ihåg att jag sett den fliken. Men vad ska du göra där, som du inte kan göra någon annanstans? Hej! Jag tror inte att det finns någon "kontroll"-flik. Hej Niklas! Typ har inte Excel här. Men har för mig att du kan antingen göra det i VBA editorn(Alt+f11). Om du markerar det aktuella sheet'et i projektfönstret och söker upp rätt kontroll i property rutans combo som visar aktuell kontroll. Jag har kollat både XL2k och XL97 och inte hittat den omtalade fliken än, så jag upprepar frågan: vad är det du ska göra i den fliken som inte går att göra på annat sätt? Hej igen! Pontus, Hej och Tack Dennis! :-) Där ser man. så det finns flera att välja på. Men vad är då skillnaden på dessa två? Ja, förutom att det finns en extra flik då naturligtvis. Bra fråga!Excel VBA
I Excel kan man lägga till ex en Combobox. När man sedan högerklickar på boxen och väljer "Formatera kontroll..." så öppnas ett fönster där flikarna Storlek|Skydd|Egenskaper|Web visas.
Det bör dock finnas ytterligare en flik kallad Kontroll men jag saknar den.
Hur får man fram den?
Mvh
PontusSv: Excel VBA
/EESv: Excel VBA
Kan kanske göra detsamma någon annanstans men fliken bör
ju trots allt finnas.
Det jag tror att du är ute efter är "Egenskaper", som ligger direkt i snabbmenyn när du högerklickar på kontrollen.
/Niklas JanssonSv: Excel VBA
Jo, jag tror nog att det ska finnas en sådan flik.
Jag har sett den på ett exempel jag fann!
Kan det vara olika versioner kanske?
Annars så kan det nog vara så att du måste aktivera designläge. Tror man kan göra det från tollbaren nånstans. Typ trucka ner nån blå turkos triangel linjal.Sv: Excel VBA
Vad det gäller att nå egenskaperna för kontrollen så är VB-Editorn inte rätt verktyg för kontroller i själva kalkylbladet, utan du gör som Niklas skrev och väljer egenskaper (propertys) så får du fram motsvarande ruta som om du varit i VB-Editormiljön för en form.
Förmodligen går det att göra både det ena och det andra på andra ställen än i just denna flik. Just nu kommer jag inte ens ihåg vad som skulle göras där för mitt exempel finns på annat håll än var jag är nu och det spelar förmodligen mindre roll för frågan var egentligen den, varför har jag ingen flik där överhuvudtaget.
Troligen är det väl olika versioner och att man löst saker och ting olika och det får jag vara nöjd med tillsvidare.
När jag sedan behöver göra (vad det nu var) och inte löser det, återkommer jag.
Tack så länge!
Det finns två typer av combobox man kan lägga direkt på ett arbetsblad.
Combobox - Verktygsfältet Formulär
Kommandot formatera kontroll ger en dialogruta med 5 flikar varav en heter Kontroll.
Combobox - Verktygsfältet Kontroller
Kommandot Formatera kontroll... ger en dialogruta med 4 flikar.
Ovanstående torde ge alla en klar bild över de alternativ som står till förfogande utifrån frågeställningen.
Mvh
Dennis Wallentin
http://www.xldennis.com Sv: Excel VBA
Det var ju skönt att det faktiskt fanns en förklaring!
Mvh
Ok, jag vet, jag kan leta mig fram till det själv, men tänkte om man kunde få det lite enkelt förklarat. :-)
Mvh
Objekten som finns tillgängliga via Formulär-verktygsfältet "hänger" kvar av bakåtkompatibla skäl (med Excel 5.0!)
Dessa är enkla och okomplicerade varför de är begränsade när vi vill kontrollera deras egenskaper mm.
Dock kommer de väl till användning när vi skapar diagramblad och vill växla visningsläge mha en combobox. Deras nya motsvarigheter klarar nämligen inte det ;-)
Kontrollerna i verktygsfältet "Kontroller" är ActiveX-objekt och är betydligt mer flexibla då vi kan styra dess egenskaper mm via VBA.
För kalkylblad rekommenderar jag de förstnämnda såvida inte det är mer avancerade lösningar som ska till. För formulär gäller de sistnämnda.
Mer avancerade lösningar är t ex att bygga upp ett gränsnsitt i ett arbetsblad mot en databas där vi använder oss av ADO / ADO.net. Här gäller bara de sistnämnda.
Hoppas det ger en bättre bild!
Dennis