Hej! <code> Vill bara ge dig en komplimang till att du använder FreeFile och En variabel för filnumret. Har sett så många som inte gör det. En dum fråga bara men hur får man den här log filen att arbeta och var skall den ligga ! det löste jag i går du gör på följande sätt Bara en reflektion. jag har gjort en loggfil till mitt program som talar om vem som loggar in i programmet, var och när. Det är bara det att medan jag testkört programmet under en längre tid så blev textfilen där allt sparas till slut så stor att jag fick error. Jag har räknat ut att det "bara" ryms ca 45000 tecken i en textfil. Det kanske någon kan förklara hur man kommer runt det problemet. En textfil kan bli hur stor som helst (såvida inte operativsystem sätter någon gräns). Jag har av misstag en gång genererat en logfil på över 3 gig (lite jobbig att läsa igenom :). HejSkapa logfil...
Jag undrar hur man skapar en enkel loggfil till mitt lilla program.
/TyronneSv: Skapa logfil...
Private Sub PrintLog(ByRef sLogThis As string)
Dim lFile As Long
On Error GoTo PrintLogErr
lFile = FreeFile
Open App.Path & "\log_file.log" For Append As #lFile
Print #lFile, sLogThis
Close #lFile
Exit Sub
PrintLogErr:
Resume Next
End Sub
</code>Sv: Skapa logfil...
P.S.
Jag ger även komplimanger och inte bara spydig överlägsenhet. ;O)
D.S.Sv: Skapa logfil...
mvh TobbeSv: Skapa logfil...
<code>
call PrintLog("Din text i loggfilen" & om du vill lägga till en variabel)
</code>
Jag lade hela subben i en modul....satte om den till public och sedan så skrev jag
<code>call modul1.PrintLog("Min text")</code> på de ställen jag vill skriva något i filen..
Jag trodde att texten skulle srivas i vaiabeln sLogThis som deklareras i subhuvudet men så var icke fallet
Detta var skit smidigt...
/TyronneSv: Skapa logfil...
Sv: Skapa logfil...
Däremot kan texteditorn sätta begränsingar på hur stora filer som får öppnas.
/MartinSv: Skapa logfil...
Jag använder följand teknik i mina loggfiler.
MsgBox "Allvarligt DataBasFel i ListFonder index"
Call LoggError(Error$ & " ListFonder_Click" _
& Format$(Date, "yyyy-mm-dd"))
Dvs Filtillägget som skapas av LoggError beskriver felet
med vanlig Append metod.
mvh
Sven