Jag testar lite med ett inloggningsystem för att få tillgång till själva programmet och har gjort så man kan lägga in ny användare och dessa uppgifter(användarnamn och lösenord) sammlas i en ini fil. Du får plocka ut användarnamnen med tillhörande lösenord ett och ett från ini-filen, och jämföra dessa mot vad användaren har skrivit i textrutorna. Om det inte stämmer, hämta nästa par från ini-filen. Kolla igenom alla par av anv.namn och lösenord. Om inget passar, har användaren matat in fel. Det beror lite på hur användarnamnen och lösenorden är sparade i ini-filen, men om filen exempelvis ser ut så här: Här nedan kommer min kod till där jag lägger in ny användare när man tittar i ini filen som skapas så står det i den --> Daniel, password Ok, uppenbarligen sparar du dem på samma rad med ett komma emellan. Då blir koden för att läsa lite knöligare, föreslår att du skriver namnen och lösenorden på varannan rad som i mitt exempel. ANvänds också gärna FileSystemObject för att skriva raderna, betydligt smidigare och flexiblare. Kolla i hjälpen vilka metoder och properties som finns tillgängliga.Hur får man användarnamn från en fil
hur får man programmet från formen med inloggningen att kommunicera med filen så att man kan endast logga in med dom användarnamn och lösen ord som man lagt in i ini filen.
jag är nybörjare men har lätt å lära mig så någon som kan detta eller kan tipsa lite hur man gör...
MvH DanielSv: Hur får man användarnamn från en fil
Sv: Hur får man användarnamn från en fil
namn1
pw1
namn2
pw2
så hade vb-koden kunnat se ut så här:
Dim fil1 As File, ts As TextStream, intLen As Integer
Set fso = New FileSystemObject
Set fil1 = fso.GetFile(App.Path & "\app.ini")
Set ts = fil1.OpenAsTextStream(ForReading)
With ts
Do While .AtEndOfLine = False
If txtUname = .ReadLine then
If txtPW = .ReadLine Then
Exit Sub 'Anvnamn och lösen stämmer
End If
strDummy = .ReadLine
End If
Loop
MsgBox "Användarnamn och/eller lösenord stämmer inte!", vbCritical
End With
Observera att detta kräver en referens till Microsoft Scripting Runtime (scrrun.dll).Sv: Hur får man användarnamn från en fil
Dim f As Integer, strAnvändarnamn As String, strLösenord As String
On Error GoTo Err
f = FreeFile
strApp = App.Path
'Kontrollera först så att sökvägen inte slutar med en backslash
If Right(strApp, 1) <> "\" Then
strApp = strApp & "\"
End If
strAnvändarnamn = txtAnvändarnamn.Text
strLösenord = txtLösenord.Text
'Öppna anvlo.ini
Open strApp & "anvlo.ini" For Append As f