Hej! hittade nårr här på pellesoft: http://www.pellesoft.nu/login/tips/t_view4.asp?tid=704 Det du söker efter är en "common dialog" (comdlg32.dll) som öppnas genom en funktion som heter GetOpenFileName. Hur man använder common dialogs i VB har jag tyvärr inte den blekaste om, men förhoppningsvis kanske någon annan vet det (eller så kanske du kan hitta nåt om common dialogs i dokumentationen). jaså, fler som gör sånt =) Direkt från msdn... okej, nu har jag kollat och testat massa saker, menjag får det inte att funka som jag vill..windowsmeny
Jag har en liten texteditor som jag håller på med och nu har jag så att man kan välja vilken fil man vill öppna genom att först välja en mapp i en DirBox och sedan filen i en FileBox men det är ji varken snyggt eller smidigt..
så jag undrar om man kan göra så att man får en sån meny som de flesta andra program har.. alltså en ruta med båda mappar och filer och då även med de ikoner som filerna ska ha?
ikonerna är inget måste men..
Hoppas att nån vet hur man gör :DSv: windowsmeny
men jag fattar inte direkt såmycket, vad menas med modul och form? var ska de koderna in alltså?Sv: windowsmeny
Själv håller jag förresten också på med en liten texteditor för Windows, fast jag skriver ju den i C och då blir ju också programmet litet. För närvarande ligger exe-filen på 7 kB, och det är hela programmet. Inga dll-filer som tillkommer. Fast än så länge är det inte så där vrålavancerat. Man kan bara öppna och editera filer än så länge, inte spara.Sv: windowsmeny
fast min är ingen riktig texteditor utem det htmleditor.. den är alltså gjord för att koda hemsidor i men lite koder mm i den, rätt bra m jag får säga det själv, för att vara mitt första "riktiga" program alltså..
fast utan detta forum skulle det inte finnas mycket, iallafall inte något bra ;) Har fått många bra tips för att göra funktionerna bättre. Tack alla som hjälp mig!!!
Nu till min fråga..
Jag har hittat och laggt in CommonDialog:en men nu då? det är ju bara en liten bild som inte syns när programet körs.. nån som vet hur jag ska göra?Sv: windowsmeny
<code>
Private Sub Command4_Click()
' Set CancelError is True
CommonDialog1.CancelError = True
On Error GoTo ErrHandler
' Set flags
CommonDialog1.Flags = cdlOFNHideReadOnly
' Set filters
CommonDialog1.Filter = "All Files (*.*)|*.*|Text Files" & _
"(*.txt)|*.txt|Batch Files (*.bat)|*.bat"
' Specify default filter
CommonDialog1.FilterIndex = 2
' Display the Open dialog box
CommonDialog1.ShowOpen
' Display name of selected file
MsgBox CommonDialog1.FileName
Exit Sub
ErrHandler:
'User pressed the Cancel button
Exit Sub
End Sub
</code>
Sök på msdn.microsoft.com så lär du hitta info.
/JanneSv: windowsmeny
Jag vill alltså ha en lista i själva programmet, en ruta bredvid min RichTextBox.. har någon sett CuteHTML? så vill jag iallafall att det ska vara..
nån som vet hur jag ska göra för att få in meyn i mitt program?