Hej! Du kan kolla hur jag gjort i spelet Blocks. DVS lägga dina ljud i en .res fil Hmm får bara upp ett felmeddelande när jag klilckar på ditt program här i webläsaren. Fel 404 - Sidan du söker saknas Jag har ljud till de flesta av mina (gamla) spel härinne. Oj! Till slut en kod man begriper alldeles utmärkt! Bara ett litet problem: Mina filer är av .WMA-typ, eftersom jag har spelat in dom med en mic vid Game& watch spelet. Om jag provar att ersätta dina ljud vid förflyttning med min ljud, så blir det inget ljud alls. Detta tolkar jag som om din ljudcontrol inte klarar wma filer? Mitt förslag är då att du drar hem en wma2wav Converter. Ang Blocks. Om du (Pelle) kollar på Sv:Ljud 2008-08-04 23:13:18 Fick felkod 404 när man försökte hämta hem program 318. En djä... bra grej med Resource files är att dom ligger inbäddade i .exe filen och är bökiga att härma. Ett annat exempel som ständigt går i min dator AutoStart är Skeppsklocka. Jag har en fråga till dej Sven ang. Resource-filer. Jag editerar Resource-filerna i VB:s utmärkta ResourceEditor. Ett stort tack! Äntligen så fick jag tillbaka kortleken som <b>Kan Resoursfiler även innehålla .WMA.</b>Ljud
En del av er vet ju vid det här laget att jag ligger på en väldigt låg nivå i min programmering, ni får försöka ha lite tålamod med mig.. :)
Jag har ett litet spel som börjar bli rätt så färdig förutom ljudbiten. Jag har läst lite om olika sätt att spela upp ljud, och inte riktigt bestämt mig.
Jag programmerar en PC version av ett gammalt Game & watch spel, och därmed är kraven på ljuduppspelningen inte stora:
5 olika ljud
Samtliga i .WMA
Endast ett ljud åt gången behövs.
Och sen då att det ska vara så enkelt så även en som aldrig programmerat en function begriper det, alternativt att ni beskriver bra hur det ska se ut, och vad det gör.
Har en liten följdfråga till er som kör VB6 i Vista. Någon av er som upplevt att object viewern går OTROLIGT långsamt? Gränsfall på att det ens är användbart, så jag har gjort UI:n på min gamla dator där det går mycket snabbare (XP maskin).Sv: Ljud
Programarkivet:318Sv:Ljud
Sv: Ljud
Dessutom är det en lite annan lösning av ljudet
än den Sven använder.
Hämta hem, zippa upp och kolla t ex
Programarkivet:BytPlats (ny version)
Det innehåller inte speciellt mycket annan distraherande kod.
Jag har använt mej av en separat modul (modLjud),
som du lägger till ditt proj, som den är, om än under annat namn.
Lägg ljuden i samma mapp som VB-filerna.
Sen kör du med koden:
Saond = PlaySound(App.Path & "\Done.wav", 0, 3)
"Saond" är ett "dummy"-ord men du behöver en variabel.
App.Path står för "i denna mapp", ungefär.
Självklart byter du ut "Done.wav" mot namnet på "dina"
ljud. (Nu är jag lite osäker på vilka ljudformat som funkar.)
"0" och "3" ska stå så där om man vill att det ska låta. :-)
Lycka till! (Jag hjälper dej gärna om du kör fast.)
Christer i Gbg
Sv:Ljud
I övrigt ytterst tacksam för ditt svar!Sv: Ljud
www.auvisoft.com/convert_wav_to_wma.htm
Annars finns det Online.
T ex media-convert.com/konverterar/
Funkar inte detta så får du väl antingen
leta andra ljud redan i .wav-formatet,
eller köra nån helt annan lösning.
Svens Resourse-file, t ex.Sv:Ljud
Uppskicket hade ett lågt nummer så det händer att det försvinner i uppdateringa när Pelle är klåfingrig.
PELLE ! dont tuch. ;-)
Nu ligger det under ny program serie.
Programarkivet:Spelet Block:sSv:Ljud
i denna tråden så blev det ett felmeddelande
när man försökte hämta hem Svens zipp tidigare.
Vem som är syndabock tänker jag då inte ens spekulera i.
Vill bara förtydliga problemet.
Sv: Ljud
Jag har nu tagit bort det och ersatt med 1043.
Programmet hade datum 2002 så det har väl hänt något på vägen. Hade 620 download:s.Sv:Ljud
Jag har jobbat lite med att lägga in .DLL:er på samma sätt men inte lyckats något vidare.Sv: Ljud
Där jag lägger det ljuva ljudet av skeppsklockan och vaktavlösning i mina slumrande öron.
Resource-fil
Programarkivet:Skeppsklocka TidvaktSv:Ljud
Skapar du dem i en fristående Editor eller direkt i VB?
Finns det nån bra metod att plocka ur de enskilda elementen
från resource-filen igen? Jag har nämligen inte kvar original-giffarna
i min KortRes som ligger i min uppladdning
Programarkivet:En liten Patiens (...trava papp, typ).
Skulle det vara (ytterligare) en fördel ifall man skapade en .dll som man
anropade?
Sv: Ljud
Jag "snodde" din kortlek i .bmp format med denna kod 20 K/bild.
Lade in en cmdbutton och en Image2 Stretch = True
<code>
Private Sub Command1_Click()
Dim i As Long
For i = 100 To 152
Image2.Picture = LoadResPicture(i, vbResBitmap)
SavePicture Image2.Picture, App.Path & "\K_" & CStr(i) & ".bmp"
Next 'i
End Sub
</code>Sv:Ljud
separata kort igen. Jag har nämligen tänkt att försöka
att använda dessa även i Flash och där funkar inte resourse-
filer (vad jag vet, iaf).
Att du dessutom visade mej hur man kan använda VB som
ett "verktyg" på detta sätt var klart värdefullt. 3-vligt! :-)
När jag nu ändå har "ordet" så undrar jag om...
Kan Resoursfiler även innehålla .WMA. Det var ju detta som
Jörgen Svensson (som startade tråden) här ovan undrade om.
(Hur går det JS? Får du fram nåra ljud eller?)
Håll mej gärna uppdaterad om dina framsteg då det gäller dll-er.
Ska testa lite själv för att se om jag kan få ur mej sånna.
Christer i GbgSv: Ljud
Ja den kan innehålla vad som helst.Man lagrar/kopierar byt för byt i en del av .exefilen
med adress 100 osv
Man skall lagra i unikod när det gäller ljud.
Men sen kommer frågan vad skall man spela upp det med ? SoundPlay duger väl inte ?