Hej control.exe används för att köra .cpl filerna inte själva panelen (den sköts av explorer). Hej och tack för ditt svarStarta kontrollpanelen som annan användare (t.ex. med vbrunas)
Min kod fungerar till att köra aktivitetshanteraren och enhetshanteraren mm som en annan användare än den inloggade men utav någon anledning gör den undantag för kontrollpanelen.. control.exe.
Är det nångon som vet varför det inte fungerar mot kontrollpanelen? och vad man kan göra åt det?
Det går bra att starta kontrollpanelen med Call Shell("rundll32.exe shell32.dll,Control_RunDLL", vbNormalFocus) men då blir det ju med samma användare.
Kruxet är alltså att få det att fungera med en annan användare.
Om jag lite brutalt stänger ner explorer.exe och accepterar ett felmeddelande första körningen av följande kod så fungerar följande:
ShellId = Shell("C:\WINDOWS\system32\cmd.exe /c VBRUNAS.vbs användaren lösenordet control.exe", vbNormalFocus)
--men det kan jag ju inte begära att användarna ska göra :(
Tacksam om det är någon som vet vad jag menar och kan hjälpa mig hitta en lösning på det?
Mvh
AlexSv: Starta kontrollpanelen som annan användare (t.ex. med vbrunas)
det går t.ex. bra att göra
runas.exe /user:xxx "C:\WINDOWS\system32\control.exe C:\WINDOWS\System32\appwiz.cpl"Sv:Starta kontrollpanelen som annan användare (t.ex. med vbrunas)
Jag antar utifrån ditt svar att jag inte kan köra hela kontrollpanelen som en annan användare eller att jag helt enkelt använder mig av fel teknik för det?
Så lösningen får bli att jag öppnar ett fönster där användarna kan välja de delar i kontrollpanelen som är tillgängliga på det sätt du visat mig.
Är alla delarna med så är det då bara en fråga om att göra det snyggt vilket är en helt annan diskussion.
Du får ha många tack för din hjälp!
Mvh
Alex Andersson