Kan man spara ett värde i VB likt Sessions i asp? Lägg till en "modul"-fil genom att klicka Project -> Add module tack! Rita upp en ruta med en textbox som heter Text1 och en knapp Command1 Du kan använda "intTalSomSkaSparas" i alla forms (tror jag iaf =).. e ingen hejare på VB) som du har så länge du inte definierar en variabel med samma namn lokalt... Np...Nee... Skall sova själv nu... Så mer svar blir det nog inte från mig ikväll.. =)spara värde
Jag har ett tal som jag vill spara så länge mitt program är öppet men efter det så vill jag inte ha kvar talet (värdet).. I ASP användet man ju bara en session och eftersom ASP bygger på VB borde det väll finnas något liknande eller?
Om inte så kanse nån har en annan idé på hur jag kan göra? Jag vill alltså spara ett värde så länge programet är öppet och när man stänger det spelar det iof ingen rill om värdet finns kvar eller inte, men det verkar onödigt att spara det en längre tid..Sv: spara värde
I den skriver du:
<code>
Option Explicit
Global intTalSomSkaSparas As Integer
</code>
Nu kommer du ha en variabel med globalt scope.Sv: spara värde
men nu är det så att jag vill kunna ändra detta tal under programets gång när man klickar på speciella knappar... hur gör jag det?
och hur hämtar jag talet till formen? I koden vill jag göra olika saker beroende på vad talet är, alltså måste jag kunna hämta det med någon tagg men vilken?Sv: spara värde
lägg till "modul"-filen med koden:
<code>
Option Explicit
Global intTalSomSkaSparas As Integer
</code>
I "form"-filen skriver du:
<code>
Private Sub Command1_Click()
intTalSomSkaSparas = Val(Text1.Text)
Form1.Print intTalSomSkaSparas & " = intTalSomSkaSparas"
End Sub
</code>Sv: spara värde