Hej! Då är frågan är det Vb 6.0 eller Vb.NET vi pratar? .NET är det. Blir glad att läsa att du använder .ini filer. > Lägg alltid din .inifil i samma mapp som .exe Du skulle i stället kunna göra så här: problem med att hämta värde från .ini fil!
jo.. det är så att ajg sitter här och försöker hämta ett värde från en ini fil. Jag är nybörjare så jag vet itne hur jag ska göra riktigt.
Så här ser min kod ut just nu:
Public Declare Function GetPrivateProfileString Lib "kernel32" Alias "GetPrivateProfileStringA" (ByVal lpApplicationName As String, ByVal lpKeyName As String, ByVal lpDefault As String, ByVal lpReturnedString As String, ByVal nSize As Long, ByVal lpFileName As String) As Long
Public Function GetINI(ByVal sINIFile As String, ByVal sSection As String, ByVal sKey As String, ByVal sDefault As String) As String
Dim sTemp As String * 256
Dim nLength As Integer
sTemp = Space$(256)
nLength = GetPrivateProfileString(sSection, sKey, sDefault, sTemp, 255, sINIFile)
GetINI = Left$(sTemp, nLength)
när jag kör det här scriptet så får jag det här felmeddelandet:
"Arithmetic operation resulted in an overflow."
jag får även felmedelande för den här delen där jag tydligen itne kan skriva *
hur kommer det sig?
Dim sTemp As String * 256
Dim nLength As Integer
Mycket tacksam om någon kan hjälpa mig med det här!Sv: problem med att hämta värde från .ini fil!
Är det .NET så stöds inte fixed length, så att säga. Men möjligheten finns att använda sig av "fixed length"-strings genom att nyttja följande: Dim sTemp As New VB6.FixedLengthString(256)
Sv:problem med att hämta värde från .ini fil!
tack så långt gick det. Nu får jag ett felmeddelande jag inte löser på:
sTemp = Space$(256)
Det här är vad jag får för meddelande:
"value of type 'string' cannot be converted to 'Microsoft.VisualBasic.Compatibility.VB6.FixedLengthString'Sv: problem med att hämta värde från .ini fil!
Ett kanonverktyg för att lagra data som kör igång när man startar sitt prog.
Lägg alltid din .inifil i samma mapp som .exe
Kolla mitt gammla uppskick
Programarkivet:En kurs i IniFil hantering .iniSv:problem med att hämta värde från .ini fil!
Observera, endast Win 9x tillåter sådant. Samt om man kör som admin i t.ex. Win XP. Vista gör dock slut med det otyget på bästa sätt; man kör helt enkelt inte som admin hur som helst längre.. Så vill man utveckla program för forntiden så är ditt tips väldigt bra, men annars.. ;)Sv: problem med att hämta värde från .ini fil!
Dim sTemp As String = Space(256)
I och med att din kod är skriven som Vb 6.0 så får du lite problem här och där när du gör om det till Vb.Net vilket jag misstänker att du sysslar med. :)