Jag behöver hjälp med att hämta två olika värden från en ini-fil. Skulle gärna vilja veta hur jag kan sätta olika färg på värdena i textboken jag hämtar ut dem i också. Hej jag vet att den ligger fel. men jag fick inget svar där så jag testade här. för det har fungerat förr. :) > jag vet att den ligger fel. men jag fick inget svar där så jag testade här. för det har fungerat förr. :) <b>från ini-filen med olika färg</b>hämta två INI värden
här är min kod:
Imports Microsoft.VisualBasic.Compatibility
Module GetINIFile
Public Declare Function GetPrivateProfileString Lib "kernel32" Alias "GetPrivateProfileStringA" (ByVal lpApplicationName As String, ByVal lpKeyName As String, ByVal lpDefault As String, ByVal lpReturnedString As String, ByVal nSize As Integer, ByVal lpFileName As String) As Integer
Public Function GetINI(ByVal sINIFile As String, ByVal sSection As String, ByVal sKey As String, ByVal sDefault As String) As String
Dim sTemp As String
Dim nLength As Integer
sTemp = Space$(256)
nLength = GetPrivateProfileString(sSection, sKey, sDefault, sTemp, 255, sINIFile)
GetINI = Left$(sTemp, nLength)
End Function
End Module
VarKapDriftlarm = TcClientSync.ReadVar(".HMI_KapDriftLarm")
txt_Alarm.Text = GetINI("C:\Documents and Settings\Administratör\Skrivbord\Ullared\HMI\Ullareds Träemballage\Ullareds Träemballage\INI.ini", "Larm_Kap", VarKapDriftlarm, "")Sv: hämta två INI värden
Några grejjer:
1) Det där är inte vb, det är vb.net, så tråden ligger i fel forum
2) Är det spikat att det måste vara ini-filer? app.config finns annars, betydligt smidigare och mer felsäkert
3) Du har glömt det viktigaste: Vad ska vi hjälpa dig med? Vad är det som går snett? Några felmeddelanden? osv. :)Sv:hämta två INI värden
DÅ kan du få berätta hur app.config fungerar på samma sätt som jag vill göra.
jo, det stod högst upp. jag vill ha hjälp med att hämta ut två olika värden från ini-filen med olika färg. det är allt. :) Sv: hämta två INI värden
Tja, nu slipper du ju att alla andra som kan .net bryr sig ;)
> jo, det stod högst upp. jag vill ha hjälp med att hämta ut två olika värden från ini-filen med olika färg. det är allt. :)
Det stod ingenting om vad som gått snett. Varför din kod inte fungerar. Ger den fel någonstans?Sv:hämta två INI värden
Meeeeeeeeeeeeeeen vae fae.... ! vadå olika färger.
Skall det vara så svårt att förklara vad du vill. Skall det presenteras i olika färger eller ?
Finns det i svaret från inifilen vilken färg som gäller.