när jag trycker på en knapp så får jag in text1 och text2 i en listbox Hej Om du behöver flera kolumner i en listbox. Föreslår jag att du istället går över till en listview. Är en komponent i "Microsoft Windows Common Controlls". Tack svenpon det funkade, Men hur fungera listview då?? Har provat med olika förfaranden för att få in text där, men inte lyckats. Om man trycker i listan då? fungerar samma kod som jag gav här ovan eller blir det någonting annat att programer in??. Tacksam för svar för det ser onekligen bättre ut som du säger andreas. // Jocke <code> <code>Private Sub ListView1_ItemClick(Item As ListItem) 'välja nummer</code> Skrev koden från huvudet. Normalt skapar ju vb koden för händelseproceduren. Testa med: Tackar så mycket, nu fungerar det riktigt bra Erkänn att det blev mycket snyggare och lättare att använda sig av en ListView? ;O) ja visst blev det snyggare och bättre översikt, men jag tycker att den vanliga "listen" är lättare att arbeta med. Där finns ju inga subitem och annat bröte. Tack för mig // Jockelist1 till text1 & 2
List1.AddItem Form1.text1.Text & vbTab & Form1.text2.Text
När jag trycker i listboxen på valt fält så skall text1 och text2 komma i respektive fält. Hur gör man detta ??? Använder denna kod men jag får inte dom separerade.
Private Sub List1_Click() 'klicka i listan för att välja nummer
Form1.text1.Text = List1.Text
end sub
tack på förhand // JockeSv: list1 till text1 & 2
Tror att detta skall funka
Private Sub List1_Click() 'klicka i listan för att välja nummer
Dim tmpArray() As String
tmpArray = Split(List1.Text,vbTab)
Text1.Text = tmpArray(0)
Text2.Text = tmpArray(1)
End Sub
mvh
SvenSv: list1 till text1 & 2
Om du använder den i report view. Får du en listbox med flera kolumner. Desutom kan du ge användaren möjlighet at ändra kolumn bredd och sortering. Så slipper du problem om ett text är bredare än en tab. Kommer listan bli "knäpp".Sv: list1 till text1 & 2
Sv: list1 till text1 & 2
Dim Item As LisItem
'List1.AddItem Form1.text1.Text & vbTab & Form1.text2.Text
Set Item = ListView1.ListItems.Add(,Form1.text1.Text)
Item.SubItem(1) = Form1.text2.Text
Private Sub ListView1_ItemClick(Item As LisItem) välja nummer
Form1.text1.Text = Item:text
Form1.text2.Text = Item.SubItem(1)
end sub
</code>Sv: list1 till text1 & 2
Denna rad fungerar inte, kommer upp.
Compile error:
procedure declaration does not match description of event or procedure having the same name.
Skall trycka i listview1 för att få texten till textbox 1 respektive 2
Skall man markera någonting annat i properties?? för att det skal fungera.Sv: list1 till text1 & 2
<code>
Private Sub ListView1_ItemClick(ByVal Item As ListItem)
Form1.text1.Text = Item.text
Form1.text2.Text = Item.SubItem(1)
End Sub
</code>Sv: list1 till text1 & 2
fick bara lägga till ett s efter subitemSv: list1 till text1 & 2
Sv: list1 till text1 & 2