Hej. Hej Jag tycker 800 x 600 duger. Igen Minskar du skalan ökar du upplösningen, right Är det inte meningen att twips ska vara desamma oavsett skärmläge...eller var det oavsett skärm? Hejsan Jag håller med Sven. Jag har skapat en Resize som fungera ganska bra men det är alltid några komponenter som inte vill vara med tex. UpDown som inte vill flytta sig korrekt , men även SSTab uppför sig lite konstigt, åsv.Anpassa skärmbilden till skärmupplösning
Går det att anpassa programmet så att det anpassar bilden till skärmupplösningen.
Om jag skiver programmet med 800*600 och sedan kör det på en dator med 640*480 försvinner en del av bilden utanför bildskärmen.
Nästan lika irriterande är det med rullningslister
Tacksam för svar.
EbbeSv: Anpassa skärmbilden till skärmupplösning
Principiellt skall du glömma 640*480 .Det är inte värt besväret.
Standard i dag skall vara 800 * 600 .Sen har jag länge
jobbat med att göra en ResizeConverter som funkar uppåt.
Det blir aldrig bra,Skulle bli tacksam om Vi kunde skapa en tråd
här som löser problemmet Resize till först 1024 * 768
mvh
SvenSv: Anpassa skärmbilden till skärmupplösning
Dock ett sätt att halvlösa problemet är ju att jobba med MDIformulär där själva parentformen kan få vara 1024x768 pix.
Ofta blir det bra för där skall man peta in en projektnavigator och olika fönster som dockar med mera så där kan ändå användaren bolla runt som han vill.
Som SvenP skriver... Det brukar inte bli bra med Active-X:er som resizar alla kontroller. Dock är min erfarenhet att det bli sämre när man minskar och inte när man ökar formens storlek och man använder en sådan komponent.
/peterhSv: Anpassa skärmbilden till skärmupplösning
Om man skriver minska och öka så blir det en klassisk
fråga som orsakar olika uppfattningar.
Jag ökar skalan , Jag minskar skalan.
Hur blir det ? Jag vet det korrekta svaret.
undrar
SvenSv: Anpassa skärmbilden till skärmupplösning
/peter.hSv: Anpassa skärmbilden till skärmupplösning
t.ex en centimeter skulle alltid vara ett visst antal twips.Sv: Anpassa skärmbilden till skärmupplösning
Det vore kul om man kunde lösa detta problem tillsammans, för denna fråga kommer alltid upp.
MVH Peter