Hejsan ! Screen.Width \ Screen.TwipsPerPixelX x Screen.Height \ Screen.TwipsPerPixelY Tack Jag har provat ditt förslag, vid 600*800 gick det bra men när jag ändrade upplösningen till 1024*768 jag delade skärmbredden med 26.459375 eller om det var gånger, jag läste någonstans att twips värdet skulle vara "värt" något annat i andra upplösningar, dvs att det bara var 26.459375 i 800*600, men när jag testar i 1024 så får jag "rätt" värde genom att dela med 26.459375 iaf. Om dt är bara upplösningen titta på det här. Det fungerar använder det själv. Antalet TwipsPerPixel är alltid detsamma oavsett vilken upplösning du har. >Det är alltid 15 twips per pixels.... Tack för alla svaren ! Jo, GetDeviceCaps kan man också använda för det ändamålet. GetSystemMetrics ger dig information om skärmen medan GetDeviceCaps ger information om en DC (Device Context), vilket kan vara skärmen men också en skrivare (beroende på vad du skickar för handle som argument). Funktionerna lämnar olika sorts information, men just skärmytans storlek i pixlar kan de som sagt lämna båda två.Upplösning ?
Jag undra hur man bäst tar reda på vilken upplösning datorn man kör på är inställt på.
Jag tror att det finns ett API anrop men vilket ?.
MVH PeterSv: Upplösning ?
MSSv: Upplösning ?
Fick jag 768*768 till svars. Så jag undra om det verkligen spegla den upplösning jag har på mim dator.
Med vänlig hälsning PETERSv: Upplösning ?
nå, inget riktigt "svar" men iaf :)
screen.width \ screen.twipsperpixelx gav mej alltid fel storlek när jag provade =\Sv: Upplösning ?
http://www.pellesoft.nu/login/tips/t_view4.asp?tid=654
Ännu ett svar.Sv: Upplösning ?
Det är alltid 15 twips per pixels....
Screen.Width / Screen.TwipsPerPixelX ger ALLTID rätt upplösning i X-led
Screen.Height / Screen.TwipsPerPixelY ger ALLTID rätt upplösning i Y-led
/[peter.h]Sv: Upplösning ?
Nädu, det beror på vilken fontstorlek som är vald i Kontrollpanelen.
MSSv: Upplösning ?
Jag råkade hitta rätt API som skall vara GetDeviceCaps
Detta APi:et ger bra information om hur grafikkortet är innstält på.
MVH PETERSv: Upplösning ?