Hej ! Finn lite olika sätt du kan lösa det på så klart men här kommer några tips: Förstår jag saken rätt om jag tolkar det som att du är lärare i VB? Som sagt mina förslag var bara ett sätt man kan lösa det hela. Nja Jag är lärare i .NET (VB.NET o C#) men jag har jobbat med VB6 och får än idag göra det ibland. Öh? :-) haha tittade inte så noga vem som skrev inlägget då svaret passade ganska bra mot vad jag skrivit... Personligen skulle jag undvika att lägga användarnamnet i registret utan först kryptera användarnamnet och eventuellt lösenordet med någon krypterings algoritm och sen lägga det i en ini fil någonstans på hårdisken där eleven inte letar. För att sedan kolla om eleven har skrivit in rätt får du hämta dessa uppgifter och dekryptera detta så att programmet kan kontrolera dem. <b>>Personligen skulle jag undvika att lägga användarnamnet i registret utan först kryptera användarnamnet och eventuellt lösenordet med någon krypterings algoritm och sen lägga det i en ini fil någonstans på hårdisken där eleven inte letar. För att sedan kolla om eleven har skrivit in rätt får du hämta dessa uppgifter och dekryptera detta så att programmet kan kontrolera dem.</b>hur gör jag ett inloggnings dialog i VB6
Jag vill göra en inloggnings-del till mitt program, som är ett sorts prov i VB kan man säga.
När huvudformuläret startar vill jag att eleven först ska logga in med sitt namn och kod (som ev. finns som konstanter i programmet) och FÖRSTA gången man loggar in så måste dessa anges rätt.
Andra gången man loggar in så ska namnet redan vara ifyllt och prog. frågar bara efter koden.
alla resultat som eleven får på övningar och prov i programmet ska lagras i en fil i datorn.
Denna fil måste på något sätt vara oläslig för eleven, hur lyckas jag med det ?
LNSv: hur gör jag ett inloggnings dialog i VB6
"FÖRSTA gången man loggar in så måste dessa anges rätt.
Andra gången man loggar in så ska namnet redan vara ifyllt och prog. frågar bara efter koden."