Hej ! Finn lite olika sätt du kan lösa det på så klart men här kommer några tips: Förstår jag saken rätt om jag tolkar det som att du är lärare i VB? Som sagt mina förslag var bara ett sätt man kan lösa det hela. Nja Jag är lärare i .NET (VB.NET o C#) men jag har jobbat med VB6 och får än idag göra det ibland. Öh? :-) haha tittade inte så noga vem som skrev inlägget då svaret passade ganska bra mot vad jag skrivit... Personligen skulle jag undvika att lägga användarnamnet i registret utan först kryptera användarnamnet och eventuellt lösenordet med någon krypterings algoritm och sen lägga det i en ini fil någonstans på hårdisken där eleven inte letar. För att sedan kolla om eleven har skrivit in rätt får du hämta dessa uppgifter och dekryptera detta så att programmet kan kontrolera dem. <b>>Personligen skulle jag undvika att lägga användarnamnet i registret utan först kryptera användarnamnet och eventuellt lösenordet med någon krypterings algoritm och sen lägga det i en ini fil någonstans på hårdisken där eleven inte letar. För att sedan kolla om eleven har skrivit in rätt får du hämta dessa uppgifter och dekryptera detta så att programmet kan kontrolera dem.</b>hur gör jag ett inloggnings dialog i VB6
Jag vill göra en inloggnings-del till mitt program, som är ett sorts prov i VB kan man säga.
När huvudformuläret startar vill jag att eleven först ska logga in med sitt namn och kod (som ev. finns som konstanter i programmet) och FÖRSTA gången man loggar in så måste dessa anges rätt.
Andra gången man loggar in så ska namnet redan vara ifyllt och prog. frågar bara efter koden.
alla resultat som eleven får på övningar och prov i programmet ska lagras i en fil i datorn.
Denna fil måste på något sätt vara oläslig för eleven, hur lyckas jag med det ?
LNSv: hur gör jag ett inloggnings dialog i VB6
"FÖRSTA gången man loggar in så måste dessa anges rätt.
Andra gången man loggar in så ska namnet redan vara ifyllt och prog. frågar bara efter koden."
Ha en register nyckel som du sparar användarnamnet på när den har fyll i rätt lösenord
"Denna fil måste på något sätt vara oläslig för eleven, hur lyckas jag med det ?"
kryptera filenSv: hur gör jag ett inloggnings dialog i VB6
Personligen skulle jag väl känna att detta är något som man borde kunna då, men skit samma:
1. Om vi antar att du har koll på hur du lagrar namn/kod-paren (antingen hårdkodat i filen eller i en fildatabas eller i en serverdatabas), så är principen helt enkelt att man i registret eller i någon typ av inställningsfil (i ini eller annat) lagrar namnet varje gång en korrekt inloggning sker. Finns det något sådant inskrivet så hämtar man upp det.
2. Det enklaste sättet är att helt enkelt lagra informationen på ett ställe där eleverna inte kommer åt det, antingen på en databasserver eller en fildatabas som ligger på en mapp där de inte har åtkomst (och då måste programmet köras så att det har åtkomst).Sv:hur gör jag ett inloggnings dialog i VB6
1. Ja
2. Självklart är det enklare så eftersom du inte behöver bry dig om kryptering men jag visste inte att du hade de möjligheten. Jag skulle köra på en gemensam databas eftersom det då är enkelt att analysera resultatet.Sv: hur gör jag ett inloggnings dialog i VB6
Mitt svar var riktat till trådskaparen (även om jag tryckte på "posta"-knappen för sent, jag var ifrån datorn någon halvtimme, och tryckte på "posta" när jag kom tillbaks).Sv:hur gör jag ett inloggnings dialog i VB6
Sv: hur gör jag ett inloggnings dialog i VB6
Om du är rädd att eleven ska hitta ini filen kan du använda dig av en krypterings metod som heter MD5. Den är envägs och den går, i alla fall inte utan en hel del besvär, att dekryptera till vad det var innan. Om du använder denna metod får du kryptera det lösenord som användaren skriver in och kolla resultatet mot det lösenord som är sparat.
Om du är intreserad i detta kan jag ladda upp VB6 kod för både MD5 kryptering och ini fil hantering
senare idag, är på jobbet just nu och har inte tillgång till filerna just nu.
M.V.H.
Johan AnderssonSv:hur gör jag ett inloggnings dialog i VB6
Jag tror inte du riktigt var med på frågeställningen. Anledningen till att man ska spara användarnamnet i registret är för att formuläret ska visa det som förslag på vilken användare det är nästa gång programmet startar.
Sen är ju inte MD5 en krypteringsmetod, men det är ju en annan fråga (och vidare finns det ju ingen anledning att använda MD5 när man lika gärna kan använda SHA).
Frågeställaren hade tänkt sig att spara användarnamn och lösenord statiskt i programmet, och det får man nog anta att eleverna inte kommer åt i det här fallet.