Hej alla! Jag förstår inte så mycket alls av ditt problem, men om jag gissar baserat på rubriken så tror jag att du vill veta hur man gör för att nästla if-satser? Räcker det inte med Exempel: Han menar nog kolla ifall nummret börjar med 0 Det han försöker göra är nog att helt enkelt kontrollera om det är något angivet över huvud taget eller inte. mmm... förmodligen räcker det med det. Mobilnr skall väl fastna med denna kod eller ? <b>Mobilnr skall väl fastna med denna kod eller ?</b>Använda en IF-sats i en redan existerande IF-sats
Är ny på detta forum och även helt ny på VB. Det är så att jag håller på att utveckla ett VB-script som skapar en e-postsignatur automatiskt när en person loggar in på datorn. Detta script hämtar användarens information, telefon, epost, fax, namn osv från Active Directory. Scriptet fungerar utmärkt, men det är en sak. Scriptet hämtar även mobiltelefonnummer på personen som loggar in och alla användare har inte ett mobilnummer så därför vill jag infoga en IF-sats som kollar om en textruta innehåller en "0" eftersom alla mobiltelefonnummer innehåller siffran "0" och om textrutan innehåller det ska den lägga till mobilnummerinformationen i personens signatur, men har inte användaren ett mobilnummer ska den skippa att lägga med den informationen.
Om jag visste hur jag bifogade scriptet till denna tråd hade jag gjort det, men säg till om ni behöver mer information.
Tack på förhand!
//SpegelSv: Använda en IF-sats i en redan existerande IF-sats
if häst = grön then
if valross = rosa then
msgbox "jag har ätit något olämligt"
else
msgbox "mjölken var lite gammal"
end if
else
msgbox "anka"
end ifSv:Använda en IF-sats i en redan existerande IF-sats
<code>
If InStr(Text1.Text,"0") Then
'Do youre stuff
End If
</code>
Men ! det finns ju "0" (nollor) i en massa fasta abbonemang.Sv: Använda en IF-sats i en redan existerande IF-sats
Sv: Använda en IF-sats i en redan existerande IF-sats
Så då räcker det med:
<code>
If Text1.Text <> "" Then
'Kod här
End If
</code>
/ThomasSv:Använda en IF-sats i en redan existerande IF-sats
Fö. funderar jag på om inte Pelle Kluring är just en luring !
Mobilnr skall väl fastna med denna kod eller ?
<code>
If Left$(Text1.Text,2) = "07" Then
'Do youre stuff
End If
</code>Sv: Använda en IF-sats i en redan existerande IF-sats
<code>
If Left$(Text1.Text,2) = "07" Then
'Do youre stuff
End If
</code>
Mja .. inte om det börjar med +46 7 ... ;P
Skulle nog göra så här:
<code>if Len(Trim(variabel_for_telefonnummer)) > 0 Then
' visa informationen
end if
</code>Sv: Använda en IF-sats i en redan existerande IF-sats
Det finns ju andra nummer som börjar med 07... som inte är mobilnummer, tex 0771. Sen finns det säkert nån som har en gammal mobil som börjar med 01...
Men jag tror nog att vi gör det onödigt komplicerat. Om inte Pelle Kluring kommer med något annat besked så anser jag nog att vi har löst frågan.
/Thomas