Jag har XP SP3 och VB6 SP6 med tillägg KB957924-V2 och har problem med DBCombo. Snabbt och kanske fel Men ! Nej, Jag har lagt ut DoEvents på olika ställen men det har ingen effekt. Oki då kör Vi samma vals. Oki nu ligger filerna i Programarkivet. Sven Åke, Är det ett nytt projekt eller ett gammalt som slutat funka. Det är ett gammalt från VB 4 som jag skriver om, och då provade jag med både en uppdatering av databasen via Visdata och att använda Access 2002. Problemet finns i 2002. Har ingen erfarenhet av Access 2002. I det här fallet använder jag Data Control (2 sy), så jag har inte kodat något utöver anpassat Properties.Problem med DBCombo
Jag har ett formulär med två DataControls (DC1 resp DC2) och data från två tabeller (Tab1 resp Tab2).
Tab1 har fältet 'Potens'. Tab1 är den huvudtabell som skall läsas in i formuläret via DC1.
Tab2 har fälten 'PotNr' och 'PotNamn' som läses in via DC2. 'Potens' motsvaras av 'PotNr'.
I Combon har jag:
DataSource DC1
DataField Potens
RowSource DC2
ListField PotNamn
BoundColumn PotNr
När jag läser in ett record får jag inte 'PotNamn'-data i Combons textfält utan det blir endera av 'Potens' eller 'PotNr'. Eftersom båda överstämmer medvarandra vet jag inte vildet av dem som läggs in. (Däremot ser jag i Combon vid dropDownläge de rätta benämningarna från 'PotNamn'.)
Jag är tacksam för hjälp att lösa problemet. Min OCX är daterad 09-03-18.
Mvh
Hans NybergSv: Problem med DBCombo
Jag skulle testa att lägga in ett DoEvents på lämpligt ställe.
Dc2 hinner kanske inte att bli ordentligt uppdaterad när kommandona kommer så tätt intill varandra.
Något åt det hållet går mina tankar.Sv:Problem med DBCombo
Förra gången hade jag problem med dbgrid32 och fick kopior av Dina.
Jag undrar om det inte är något knas med mina dblist32 också.Sv: Problem med DBCombo
Jag lägger upp mina uppdaterde ocx:er en kort stund.
Sven.Sv:Problem med DBCombo
Zippa upp ersätt till System32 mappen.
Kör även Vbctrls.reg
http://www.pellesoft.se/communicate/userprogram/program.aspx?tid=1074
Nyfiken berätta hur det gårSv: Problem med DBCombo
Tack för filerna.
Tyvärr hjälpte det inte denna gång. Felet är detsamma. Jag har provat med reference DAO 3.51 och 3.6, men ingen skillnad.
Jag använder Access 2002 SP3. Kan felet härröra därifrån?
HansSv:Problem med DBCombo
Kolla även att du har Jet 4 servicepack och MADC 2.8
Blandat arkiv tab Servicepacks
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=2deddec4-350e-4cd0-a12a-d7f70a153156&displaySv: Problem med DBCombo
Det verkar som om jag har Jet 4 SP8. Msjet40.dll har version4.00.9511.0, vilket enligt KB239114 skulle tyda på en hotfixuppdatering.
Jag har provat med .....x86-ENU.exe enligt Kb829558 men får då felmeddelande "...language installed on your computer is different from the update langquage" både för engelska och svenska.
Problemet kvarstår.Sv:Problem med DBCombo
Jag kör med mitt gamla Access 97 det funkar klockrent till mina behov.
Om du har möjlighet att använda den så rekommenderar jag det.
Kan du beskriva vad som blir fel en gång till. Ta det steg för steg så jag ser hela bilden.
Hur ser koden ut som uppdaterar dina Comboboxar.Sv: Problem med DBCombo
Tidigare använde jag VB4 men har nu, som pensionär, tid med att lära mig VB6. Jag köpte programvaran redan 1998, men allt har blivit liggande till nu.
Även i VB4 var det problem med DBCombo. Där fick jag lägga en textbox över combons textfält. Jag använde Windows 95 då.
I det akatuella fallet med VB6 har jag provat med en databas skapad i VisDatas förelgångare DataManager (VB4) och en bas skriven i DAO3.5(?; VB4). Jag har även provat att med VisData och inte märkt av någora problem. Däremot med Access 2002 verkar det kört.