Hej! Du kan ta fram datorns namn med api-anropet under. Om du vill ha ett unikt nummer för licens kontroll så måste ju hårddiskens vara perfekt.Vid formatering skapas detta unika nummer och det finns flera komersiella program som använder sig av detta.En nackdel är att vid en ev formatering så måste en ny licens skickas till användaren som baseras på hd's nya serie nr.(men då har du ju lite koll på om ditt program fortfarande används) Tack för tipet Det var nått nytt för mig.Jag trodde att ett nytt unikt serienumer skapas varje gång när man kör Format och baseras bla på tidpunkt för formatering.Datorns serie nummer.
Jag vill få fram datorns eller prosessors serie nummer (ej hårddiskens)
eller något annat unikt nummerr för just den datorn (ska användas för licens kontroll)
Har någon tips på hur jag gör detta? Sv: Datorns serie nummer.
http://www.pellesoft.nu/sysdoc/api/g/getcomputername.htmSv: Datorns serie nummer.
Använd api anropet GetVolumeInformation i din licens förfrågan och skriv in hd's serie nr i en text fil och låt sedan användaren maila denna till dig.Kom på en bra logaritm som du kan skapa giltiga licens nummer med.Sv: Datorns serie nummer.
Jag använder hårddiskens serienr i dag, men det har visat sig att håddiskar från samma leverantör har ibland haft samma serienr!
Finns det nogåt annt serie nr i datorn jag kan få fram med API?Sv: Datorns serie nummer.
Det serie nummer jag syftar på är det du får fram när du skriver vol i komandotolken.Detta nr är unikt.Talet du får fram är ett hex tal.
Tror ändå att detta alternativ är det bästa.Känner inte till några andra unika nummer för en enskild dator som kan tas fram med API i vb.
Tex datorns namn är ju enkelt att ändra.
//Fredde