om man gör 2 tärningar så e ju chansen att man får 7 störst utav alla talen iaf matematiskt.. men hur ställer man in det alltså hur stor chansen är att det blir 7 när man slår tärningen... typ att man sätter 33 % på 7 20 % 6 eller nåt sånt men hur ställer man in hur stora chanserna är... vet att det låter lite snurrigt kanske men jag hoppas att ni förstår hur jag menar.... Det är mycket simpelt: jag menar mer typ att det kanske är 70 % chans att nåt kommer upp och 30 % inte hur ställer man in det så att det blir så ? Kanske detta fungerar bättre?ställa in chanser
Sv: ställa in chanser
Om du ska simulera två tärningar så slumpa inte fram värden mellan två och tolv, slumpa fram två stycken värden mellan ett och sex och addera dessa värden.
Om man slumpar mellan två och tolv är sannolikheten för sju = en chans på elva.
Om du slumpar två ggr med ett till sex är chansen för sju = sex på trettiosex eller en på sex.
Om du menar att du vill styra sannolikheter på något annat vis så är det nog enklast att ta fram ett resultat och kolla hur stor frkvens det resultate får komma upp med vilket är mycket besvärligare.jag menar...
Sv: jag menar...
Slumpa då fram ett heltal mellan 1 och 10, och kalla den för t.ex. slumptal
<code>
if slumptal<=7 then
msgbox "Det kom upp"
else
msgbox "Det kom inte upp"
end if
</code>
MvH Dan "DaPe" Persson