Två frågor, båda om dokument. Fråga 1: Blev så här hos mig (1) Nej, nej, NEJ, Sven! Ja Ja Trams. Overkill. Shell gör detta jobb lika bra som ShellExecute. Jag lästa följande: Njaaaaaa det är väl lika enkelt att skicka en String till Shell som till ShellExecute. Din kod fungerar inte på min dator. Sökvägen till word ligger i:Document och VB6
1. Kan man från VB6 öppna ett dokument så att den öppnar i det program som den filen är associerad med. T.ex. att filen "text.doc" öppnar i MS Word?
2. I VB6 kan man lägga in arbetsytor från t.ex. Ecel (och en del andra program). Hur sparar man sedan det man skrivit in i arbetsytran. Och senare hur kan man öppna den sparade informationen i samma arbetsyta?
Tusen tack till den som klarar detta.
Ha en bra dag
perSv: Document och VB6
Håll tungan rätt när du skriver sökväg
Dvs <b>"Sökväg till Winword.exe mellanslag sökväg till .doc",vbNormalFocus)</b>
<code>
Option Explicit
Private Sub Command1_Click()
Dim ret As Long
ret = Shell("E:Program\Microsoft Office\Office\Winword.exe C:Temp\Test.doc", vbNormalFocus)
End Sub
</code>
Fråga 2 går också att fixa enkelt får fundera ett tag Exel objektet skall användas.
http://www.pellesoft.se/communicate/forum/view.aspx?msgid=262249
Sök i Forum/Message på Excel och välj VB Forum. Finns massor om detta där.Sv:Document och VB6
Det behövs Windows API anrop för att göra det snyggt. ;-)
API anropet du söker heter ShellExecute:
http://www.vbaccelerator.com/codelib/shell/shellex.htm
(2) Menar du att du infogat Excel arket som ett ole objekt i ditt formulär?Sv: Document och VB6
Just för .exe duger Shell alldeles utmärkt.
ShellExecute är storebror till Shell som använder samma API.Sv:Document och VB6
<b>...öppnar i det program som den filen är associerad med.</b>
Jävligt mycket enklare att använda ShellExecute än att hårdkoda in alla EXE filer. :-PSv: Document och VB6
Att jag skrev hårdkodat var bara för att visa principen.
Klart att man kan skickar String variabler från tex FileListBox.
Nog om de, mitt exempel fungerar !Sv:Document och VB6
C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\Office12
Med ShellExecut fungerar den troligen på samtliga datorer som har ett program associerat till Word.