Frågan är säker jätte lätt att svara på men ändå, här kommer den: ja tror inte du bara kan "skapa" saker utan att du måste ha en föregångare och sen använda load funktionen. Ryser. Förlåt att jag kritiserar nu igen. Men hemsk kod. Skriv istället så här: Får väl ta åt mig kritiken jag får. För mig är ju det självklart vad kodenen gör. Men har ju förstått nu att det inte gäller alla. Så jag försöker förklara vad för förändringar jag gjort när jag optimerat kod.nya objekt
Hur skapar man nya objekt av t.ex. knappar, eller shapes
för att ta ett litet exempel
om man trycker på en knapp så skall det ritas ut en cirkel, trycker man på samma knapp igen så skall det ritas ut en cirkel till.
dåligt exempel men hoppas någon förstår vad jag menarSv: nya objekt
ex
sätt ut en textbox på formen och ändra index till 0
sätt också ut en knapp
Private Sub Command1_Click()
Load Text1(Text1.Count)
Text1(Text1.Count - 1).Top = Text1(Text1.Count - 2).Top + 1000
Text1(Text1.Count - 1).Left = Text1(Text1.Count - 2).Left + 1000
Text1(Text1.Count - 1).Visible = True
End Sub
/simonSv: nya objekt
<code>
Private Sub Command1_Click()
Dim txtNew As TextBox
Dim txtPreviouse As TextBox
Set txtPreviouse = Text1(Text1.UBound)
Set txtNew = Text1(Text1.UBound + 1)
Load txtNew
txtNew.Move txtPreviouse.Left + Me.ScaleX(10, vbPixels, Me.ScaleMode)
, txtPreviouse.Top + Me.ScaleY(10, vbPixels, Me.ScaleMode)
txtNew.Visible = True
End Sub
</code>
<br>
Ska väl gå igenom lite av skillnaderna. <br>
* Använd inte konstanter för storlek/position om Scalmod inte är pixel.<br>
ScaleX och ScaleY är bra funktioner för att konvertera värden.<br>
* Använd objekt variabler eller With satsen för att unvika Återupprpade hämtningar av objekt.<br>
* Använder mig av Kontrollarryens UBound egenskap istället för Count. <br>Vilket gör att koden kommer fungera oavset vilken vårt första index är eller hur många element som är laddade.<br>
* Använder Move istället för Left och Top. Slipper på så sätt flytta fönstret två gånger.<br>Sv: nya objekt
Tar taksamt emot mer kritik. Kritik tycker jag om bra som dålig. Finns ingen dålig kritik. Bara dåligt formulerad kritik. T.ex. "Du är kass" Hur ska man kuna ta åt sig eller förbättra sig av sådan kritik.
Tycker folk ska skriva mer inlägg. Om man har något att tillför gör det. Kommer leda till att forumet blomstrar ännu mera. ;O)