Hej eller så här:' Rekommenderar på det varmaste Åsa:s lösning. Jag använde FileSystemObject senast idag. Delar inte Svens åsikt. Dir-funtionen är ett stort misstag. <b>Med FileSystemObject är det väldigt enkelt att göra en rekursiv funktion.</b> Jag har lite svårt att uttrycka mig lika bensäkret och kategoriskt som herrarna ovan ;-) Ja skall man använda rekursiva anrop så gäller det att hålla tungan rätt i mun.Hämta/Lista filer i en Folder
Jag skulle vilja att ett program jag gör skall "Se" alla filer i en folder. Alltså kunna skapa en "lista" över filerna. Jag känner till tredjeparts ActiveX som listar filer i en folder som ligger online. (listar alla filer i en sträng med en avskjiljare mellan varje).
Finns det något liknande eller annat för en folder på datorn?
Ha det bra
PerSv:Hämta/Lista filer i en Folder
Dim FSO As New FileSystemObject
Dim folder As Folder
Dim file As File
Set folder = FSO.GetFolder("C:\Mapp")
For Each file In folder.Files
Text1.Text = Text1.Text & file & ", "
Next File
Set folder = Nothing
Sv:Hämta/Lista filer i en Folder
Dim sFile As String
Dim sFileList As String
sFile = Dir("C:\Test\*.*")
Do While sFile <> ""
sFileList = sFileList & "|" & sFile
sFile = Dir()
Loop
Sv: Hämta/Lista filer i en Folder
FileSystemObject är det sämsta djä... shit jag stött på i min VBtid.Sv:Hämta/Lista filer i en Folder
Med FileSystemObject är det väldigt enkelt att göra en rekursiv funktion. Mycker krångligare med dir funktionen.Sv: Hämta/Lista filer i en Folder
Just det,kanske du som gjort FileSystemObject lösningen till Video deLuxe programmet jag köpt.
Det står och maler med sitt rekursiva anrop så man blir galen på att vänta på resultat.
100 % processorkraft och man får vänta 1-2 min bara för att den skall hitta rätt fil.
Jag är inte ensam om detta omdömme bla.
Citat:
<b>All Files in a Folder
Is a funtion that retrieve an array containig all files in a folder,
optionally processing all subfolders too.
Do not use FileSystemObject objects, purely Visual Basic code.</b>Sv:Hämta/Lista filer i en Folder
Slutade använda FileSystemObject när många systemansvariga stängde av windows scripting pga säkerhetsproblem och har inte börjat igen efter det.
För att göra en snabb lista på filer i en enda mapp som frågan gällde tycker jag att Dir funkar alldelesutmärkt! Om jag behöver en rekursiv funktion eller något annat snajdigt använder jag WinAPIer. En alldeles utmärkt källa om man vill försöka sig på det är: http://vbnet.mvps.orgSv: Hämta/Lista filer i en Folder
Om inte så hamnar du i den i den binära rymden.
Som Åsa skriver håll dig till Dir och FileListBox så är du på säkert tryggt vatten. (VB6)