jag behöver hämta en bild från tabell "pu" Varför har alla fått för sej att man ska spara bilder och filmer och skit direkt i databaserna??? 1) projects företaget Kräver det Tja. I vissa fall tycker jag det skulle vara en bra ide at lagra bifogade filer direkt i databasen. Då kan man ju upprätthålla relationsintegriteten. Hur är bilden lagrad? Är den lagrad i Access 95 applikkation som oleobjekt. Eller kan du bestämma hur den skall läsa och skriva data till fältet. Anders: Vad menar du med inmatat manuellt? At man klistrat in dem i access? japp, jag antar att bilderna laggs in via "öppna extärn fil" eller nåt såntHämta/Spara bild i Access. Celltyp: OLE-Object
å bilden ligger i cell "picture" av typen OLE-Object
sjärlva RS/DB är
Data1/glDb
å RS är egen definerat typ
å access databasen är gjort i Access för win95 (v 7.0)
plus sedan så behöver jag en kod att trycka in en bild i databasen.
Obs, MÅSTE funka å vb5!Sv: Hämta/Spara bild i Access. Celltyp: OLE-Object
Ja det går... Men indexera det fältet sen om ni törs!
UÄK!
Spara en sökväg till filen istället. snabbt och bra...
Stackars små sqlservrar världen över...
/RSv: Hämta/Spara bild i Access. Celltyp: OLE-Object
2) access db inte sql-server
3) vi bara vill det :)Sv: Hämta/Spara bild i Access. Celltyp: OLE-Object
Titta bara på problemen som killen har med länkar:
http://www.pellesoft.nu/development/forum/test2.asp?pid=28521&mid=28521&forumid=32&sum=1
Men nackdelen med databaser är att det är jobbigt att t.ex redirera ett dokument. Samt när man ska spara eller hämta dokumentet.
Så man få välja den lösning med minstnackdelar för det problem man har. Eller den lösning som har flest fördelar.
Har för mig att det ör omöjligt att indexera ett OLE-fält. Desutom finns det inget behov. Förhoppningsvis är all data unik. Att komma med den kommentaren tycker jag är mycket modigt. ;O)Sv: Hämta/Spara bild i Access. Celltyp: OLE-Object
Ska titta på det så fort jag får tag på min dator med VB på. Sv: Hämta/Spara bild i Access. Celltyp: OLE-Object
allt är typ sketa gammal på den burken
så det körs DAO 3.5
Access är: MS Access för Windows 95, version 7.0
sjävla fältet är OLE-Object
nuvarande bilder ligger inmatade MANELLT
inte är typ definerad vad för typ av data-typ det är
det körw på win95 å vb5sp3
bilderna uppdateras bara nångång ibland per person
mest använder bilderna till att visa dem i en picturebox
fast det kommer att var aminst ett par hundra-tals bilder
en till varje person som finns inlaggd i databasen..
hoppas infot's räcker, kollar in senare om du har flera frågor
om vad som behövs :)Sv: Hämta/Spara bild i Access. Celltyp: OLE-Object
Eftersom OLE-fältet i databasen är bara bytdata. Måste man veta hur bilden är lagrad. Antar att den är lagrad som ole data.
Antar oxå att du ska in i en gammal befintlig applikation.Sv: Hämta/Spara bild i Access. Celltyp: OLE-Object
alltså inte öppa bilden i notepad å koppad såsen ne..
utan attar som att öppna en fil, om det går, förstår du hur jag försöker att förklara fast det inte går så bra? :)