Hej! Låter som det är replikering du är ute efter. Det är denkoden som synkroniserara den lokaladatabasen med den centrala. Jag var nog fel ute. Replikering är till för om man t.ex har en bärbara dator och vill koma åt databasen när man är offline. Har man en lokal som man arbetar mot. Senan synkroniserar man förändringarna. VB och databas som skall medfölja
Håller på att utveckla ett loggningsprogram och har en tidigare lösning som varit förankrad i ASP i ett intranät och som har fungerat bra. Förutsättningarna har dock förändrats och nu står jag inför en lite jobbigare uppgift...
Jag behöver skapa ett program i VB som kan köras på enskilda klienter i ett intranät. Programmet skall ta kontakt med en databas på en server i nätverket och dessutom ha en 'inbyggd' databas.
VB är ganska nytt för mig, jag har suttit och lärt mig från början och skapat små övningsprogram, och även klurat på en del databasexempel som jag fått igång och förstått. Problemet är att alla tutorials och exempel jag hittat använder sig av en färdig databas som redan finns hos klienten när programmet körs och alla databaskopplingar är ju då ganska självklara i programkoden.
I mitt fall behöver jag kunna skeppa programmet med en medföljande databas som endast ska vara åtkomlig från programmet och hos klienten, dvs när användaren kör programmet så hämtas info från den medöljande databasen (info som kan ändras av användaren och som senare ska kunna användas när queries till den externa db:n i nätverket görs).
Jag har finkammat alla tut's jag hittat men ingen av dem berör möjligheten att kunna skapa ett exe-program som innehåller en medföljande databas...
Någon som känner till någon sådan tut/artikel/exempel och som kan peka mig ditåt?
Eller finns det någon som kan förklara för mig hur man kan göra?
Tacksam för all hjälp som kan fås!Sv: VB och databas som skall medfölja
Går att använda en Access databas central som replikerar till klienterna.
Eller så går det faktist med Access på klienterna att replikera dem mot en sql Server.Sv: VB och databas som skall medfölja
Men duy kanske var ut efter inställningar. Om man ska kunna växla användare inifrån programmet. Så är SaveSetting() Och GetSetting() ej direkt användbara. Skulle ju kunna göra typ SaveSetting(App.Title, "USR:" & UserName, "Namn på egenskap"). Men efter som funktionnerna arbetar mot Current User är det ingen bra idé. Ini filer kan ju vara rätt okej.
Annars kan du ju lagra anslutningen i registret. Och användarinställningarna i databasen.