sql="select distinct o.kundnr,k.namn,o.elonr,b.modell,convert(char,o.ordertid,23)as ordertid,g.grupp,cast(o.h_antal as int) AS ANTAL"SQL-sats i VB6
Hej,
denna sql-sats använder jag i queryanalyzer och den fungerar bra. Jag tänkte nu lägga in
den i ett vb-program så att den kan köras automatiskt. Datumen med tid kommer att er-
sättas med variabler. Jag har försökt att tilldela en variabel SQL enl följande men kompilatorn
klagar på extra e
sql="select distinct o.kundnr,k.namn,o.elonr,b.modell,convert(char,o.ordertid,23)as ordertid,g.grupp,cast(o.h_antal as int) AS ANTAL"
sql=sql & "from (extra e inner join orders o ON e.orderid = o.id)"
etc etc
Hur skall jag skriva denna sats, kan det var punktnotationerna den klagar på?
Den sats som fungerar bra direkt i QA:
select distinct o.kundnr,k.namn,o.elonr,b.modell,convert(char,o.ordertid,23)as ordertid,g.grupp,cast(o.h_antal as int) AS ANTAL
from (extra e
inner join orders o ON e.orderid = o.id)
inner join båge b on b.artikelnummer=e.båge
inner join kund k on k.kundnr=o.kundnr
inner join glas g on o.h_glaskod=g.vnkod
where b.modell like 'Volum%' and o.makulerad=0 and o.ordertid >'2011-01-28 23:59:59' and o.ordertid <'2011-01-29 23:59:59'
order by o.ordertid
HåkanSv: SQL-sats i VB6
sql=sql & "from (extra e inner join orders o ON e.orderid = o.id)"
kommer att bli
select distinct o.kundnr,k.namn,o.elonr,b.modell,convert(char,o.ordertid,23)as ordertid,g.grupp,cast(o.h_antal as int) AS ANTALfrom (extra e inner join orders o ON e.orderid = o.id)
dvs inget mellanslag efter "ANTAL och from", skriv ut och kolla din sql-fråga så får du se...