Jag har gjort ett program på ca 15 000 rader med många if satser och slect case. Jag tror att det är för många if satser som gör att kompileringen stannar och när jag trycker på ctrl-alt-delete kommer meddelande att design svarar inte. Kan jag åtgärda detta genom att byta ut if satser mot select case satser. Select case kommer då att vara nästlade. Är de bättre att börja med en if sats och i den en select case? Om det är 15.000 rader och mycket av detta är if/select case så tror jag att du gör något fel. Vad är det du skall uppnå, kan man få se något exempel? Jag har 24 bilder som är färgade på olika sätt. Det är som ett pussel. Bilderna skall flyttas till en plan så att kanter med samma färg ligger intill varandra. Bilderna skall vid högerklick roteras 90 grader varför jag har 4*24 bilder. Samtidigt har jag fyra variablervektorer som håller reda på hur bilderna roterats då programmet skall kontrollera att sidor med samma färg ligger intill varandra. >Jag tror att det är för många if satser som gör att kompileringen stannar och när jag trycker på ctrl-alt-delete kommer meddelande att design svarar inte. Jag har 15 Gb ledigt diskutrymme. Förslag på hur jag kollar vilken bild som ligger på vilken plats och med vilken rotation utan if satser? Hej Jag igen Jag har min disk opartionerad. Det var mer förr med fat16 system som filer innehöll mycket tomrum om inte hårddisken partionerades. Då formaterades disken optimalt till A4 dokument om enheterna gjordes 508 Mb stora. Design svarar inte
Sv: Design svarar inte
/pelleSv: Design svarar inte
Planen är 24 tomma bilder och när jag lägger dit en av de 24 bilderna måste programmet hålla koll på vilken bild som ligger i just den rutan varvid jag får 24 * 24 if satser bara där. Sv: Design svarar inte
Hur står det till med diskplats? Om kompileringsprocessen hänger sig beror det ofta på att det finns för lite ledig plats på HDn.
I vilket fall låter det som du skulle behöva tänka om designen av din kod. Du ska inte behöva 24^2 If satser för att göra en sådan sak.
MSSv: Design svarar inte
Sv: Design svarar inte
15 gb ledigt ! Men är det på samma disk som
Windows Swapfil ligger. VB design är förskräklig på att
att själa minne.
Jag har 80 meg ram men efter en timmes designande
och provkörningar så brukar det hela hänger sig .
Får starta om och låta VB lämna tillbaka minne.
Sven Sv: Design svarar inte
Jag har mani på att optimera programslingor
därför tycker jag att detta är mycket intressant.
För att hålla reda på färger och bilder skulle jag
titta på listiga Get API Call tex GetPixel måste
du kunna använda till något bra. eller ?
mvh
SvenSv: Design svarar inte
Det du nämner om getpixel förstår jag inte hur jag skall använda i mitt program. Bilderna har en, två eller tre färger. Du tänker dig en kvadrat med diagonaler så får du fyra trekanter. Varje trekant har en av de tre färgerna. Bilerna skall roteras och läggas i en 6*4 kvadrat så att det blir en ram i samma färg och alla bilder skall ha samma färg som grannbiten har.