Jag har bytt dator och kör nu Windows 8.1 och har installerat Visual Basic 6 i den. Nu när jag ska göra ett program och använda en Grid så hittar jag inte Microsoft Grid Control bland "Components". Vad gör jag för fel. Hej, fanns den i version 8.0? Är det en egen installerad komponent eller gammal programvara som du tagit med dig från tidigare installationer? Troligen har registryt på något sätt rensat bort din grid-referens. Jag tycker det i alla år varit problem med frågor runt just datagrid när man installerar om datorer, eller försöker få projekt på nya maskiner. Nej den har alltid funnits i orginalversionen. Jag har aldrig behövt ladda hem någon extra kontroll eller nåt annat. Jag har bara behövt kryssa i Microsoft Grid Control i Components så har Verktyget Grid dykt upp i Verktygsfältet. Sen har jag alltid haft lite problem i början med Grid32.ocx och nån mer fil som inte varit rätt registrerad i registret. Men att inte Microsoft Grid Control inte finns bland Components har aldrig hänt. Hej, har du installerat senaste service packs för VB6? Tänk även på att du har 2 fria support-tillfällen på dina produkter. Så du kan också ringa Microsoft Support för hjälp så kommer du få ett svar som hjälper dig framåt. Fy vad jag garver. Sorry att jag inte svarat på ett tag men min inloggning här har strulat. Det verkar som att inte installationen av Visual Basic 6 fungerar korrekt i Windows 8.1. För mig hänger den sig på slutet och man får avsluta installationen, men VB6 blir ändå installerat men med vissa undantag, som t.ex. Microsoft Grid som inte finns med i Components. Finns det någon som kör Windows 8.1 där installationen av VB6 gått problemfritt. Är det så att Windows 8.1 kommer att stödja VB6 så småningom eller är det så att det är kört forever. Nån som vet. Till sist, fattar inte ett dyft vad nu menar Sven.Microsoft Grid Control
Sv: Microsoft Grid Control
Vad heter referensen i ditt projekt till din datagrid?
//Pelle Sv:Microsoft Grid Control
http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=5721
Detta supporteras av Microsoft Windows 8.1 och VB6 / Visual Basic 6 enligt specifikationerna
http://msdn.microsoft.com/en-us/vstudio/ms788708.aspx
Där står det unsupported, och grid32.ocx - så det finns en viss risk att det inte fungerar då tyvärr.
anibtn32.ocx
graph32.ocx
keysta32.ocx
autmgr32.exe
autprx32.dll
racmgr32.exe
racreg32.dll
grid32.ocx
msoutl32.ocx
spin32.ocx
gauge32.ocx
gswdll32.dll
ciscnfg.exe
olecnv32.dll
rpcltc1.dll
rpcltc5.dll
rpcltccm.dll
rpclts5.dll rpcltscm.dll
rpcmqcl.dll
rpcmqsvr.dll
rpcss.exe
dbmsshrn.dll
dbmssocn.dll
windbver.exe
msderun.dll
odkob32.dll
rdocurs.dll
vbar332.dll
visdata.exe
vsdbflex.srg
threed32.ocx
MSWLess.ocx
tlbinf32.dll
triedit.dllSv:Microsoft Grid Control
Ni ställer till det för Er töntar.
Bara att läsa ovan.
Detta klarade Vi förr med några enkla logik frågor.
Ni krånglat till allt med "stupida" tänke sätt.
Uhhhhhhhhhh
Ju fler programmrader jag skriver Ju duktigare är Jag.
GARV !
Gamle SvenPon som gillar Pelle.
Tack vet jag Assembler då fick man tänka
DSSv:Microsoft Grid Control