Hej! VB.net (och .net plattformen generellt) är en bra början... Hej Joakim,Vilket programspråk ska jag välja?
Jag har programmerat en del enklare program i VB6 sedan många år tillbaka. Det har funkat bra och jag har gillat enkelhet i det. Testade VB.NET lite när det kom men orkade inte uppdatera mig så det blev att jag fortsatte i VB6. Jag börjar dock inse nu att det är dags att uppdatera sig lite. Men ärligt talat så vet jag inte riktigt hur jag ska komma igång. Det jag gör är relativt simpla program, ofta inom automation och liknande, som kommunicerar över nätverk, serieport och någon databas. Jag skulle vilja jobba i något som har samma tänk som VB6, var ska jag börja? Någon som känner för att peka mig åt rätt håll?Sv: Vilket programspråk ska jag välja?
kika lite på Java också, det är stort...
annars går det nog bra att kika på python om du vill enkelt scripta saker som hjälper dig i ditt arbete..
/BjörnSv: Vilket programspråk ska jag välja?
Är i samma situation som du. Jag har gått kurs i .Net men det är en tröskel att gå över innan man kommer in i det.
Jag ladda hem exempel projekt i vb.net och debugga och har lärt mig mycket den vägen. Jag håller även på med DataFlex som jag tycker inte var så långt ifrån vb6. Du har ju också Delphi kanske kan vara ett alternativ.