Som alltid när jag har Excelfrågor, vänder jag mig hit i hopp om hjälp ? Hej, det borde fungera. Starta din macro-inspelare och skriv ett F i fältet. Då får du en trigger som du kan använda och programmera dig vidare ifrån. Dvs, om värdet i cellen du står i är kolumn X och är <> "" så skall du utföra den aktiviteten som du vill. Tack för svaret! =OM(N1="";"";OM(N1="Måndag";BS3;OM(N1="Tisdag";CC3))) Tack, kändes lite som överkurs att skapa för mig. Något som jag emellertid kan öva på att få till hemma. Har istället föreslagit ert förslag för chefen. Hur det blir med den biten beror på hur det ser ut centralt och om de i så fall bedöms vara en tjänst att upphandla.Kopiering av värde till annan arbetsbok
Håller på med ett schemaverktyg på jobbet.
Schemat finns i en arbetsbok. Namnen på all personal finns uppsatta i en kolumn sen följer deras schemarader radvis vecka för vecka. I denna bok registrerar personalansvarig semester, frånvaro, övertid etc.
I en annan arbetsbok finns ett arbetsplaneringsverktyg där chefen fördelar veckans arbetsuppgifter (hur många och vem som ska arbeta på respektive station).
Min fråga är om de registreringar som görs av personalansvarig i schemat automatiskt kan registreras i chefens arbetsplaneringsdokument?
Exempelvis om Mats i cell A1 är sjuk under torsdagen en vecka och det registreras som ett ”F ”i cell E1 vill jag att Mats (namnet) registreras som frånvarande under torsdagen i chefens arbetsplaneringsbok, i säg kolumn ”M” som refererar till manfall under torsdagen.
Förstår att det kanske inte är helt enkelt att utföra, men ställer frågan utifall någon bättre vetande kanske har ett svar.
Tacksam för all hjälp!
Mvh
FredrikSv: Kopiering av värde till annan arbetsbok
Så fortsätt samma macro, välj rätt flik och därefter lägg till raden. Sen lär det ju finnas lite problem med att leta reda på nedersta lediga raden i det bladet osv. Men inget är omöjligt. Kanske dags att titta på lite webbprogrammering för att lösa detta framöver? Det är kanske något vårt bolag kan snickra till på några dagars arbete och som fungerar och du kan lära dig att bygga vidare på?
Hälsningar
PelleSv:Kopiering av värde till annan arbetsbok
Ska sitta och pröva detta.
Skulle gärna ta in extern hjälp. Ska lyfta frågan med mina chefer.
En annan fråga i samma arbete, som kanske förvisso rör xl snarare än vb, är hur jag skriver en OM-formel där cell n3 returnerar ett värde från bs3 eller cc3 beroende på om jag skriver Måndag eller Tisdag i cell n1?
Hälsningar
FredrikSv: Kopiering av värde till annan arbetsbok
Håller med Pelle om att detta kanske skulle ligga i ett webgränssnitt mot en databas.
I Excel har du flera problem för att få det att fungera.
Var skall koden ligga?
I den arbetsbok chefen skriver i eller i den
som personalansvarig skriver i.
Båda måste ha behörighet till resp arbetsbok.
Om chefen har arbetsboken öppen går det inte att skriva
i den från den andra arbetsboken.
Då kanske det är bättre att låta chefens
arbetsbok öppna den andra och läsa in värden från
den, när han vill uppdatera.
Då gör det inget om den andra arbetsboken är öppen, men
då kan du ändå inte vara säker på att du får med det senaste
som skrivits. Det måste isåfall vara sparat.
Att programmera är nog inte så svårt, utan det svåra
är att lösa all felhantering som kan uppstå.Sv:Kopiering av värde till annan arbetsbok
/Fredrik