Hej Behöver du visa resultatet av SendSms.php i en webläsar-kontroll? Hej och tack för ett svar Du använder just nu en webbläsarkontroll (WebBrowser1) och dess metod Navigate() för att skicka anrop till SendSms.php. Metoden Navigate() returnerar i princip direkt, d.v.s. det finns ingen garanti för att den URI som skickats som parameter faktiskt har anropas, eller om något gått fel etc (det finns events för att kolla detta, t.ex. WebBrowser.Navigated som avfyras när en begärd resurs har laddats klart). Tack för svaret Tomas. Webbrowser1 är en activex-kontroll som förklarades av Tomas. Du drar det till ditt formulär så det skall fungera i vb6.Behöver lite hjälp!!!
Jag håller på med ett liten test grej där jag loppar ut mobilnummer ur databasen för att skicka sms via en URL ,men jag får det enbart att funka om jag har en msgbox innan Next X, om jag inte har en msgbox innan Next X skickas bara det sista sms iväg.
Denna funktion har jag tänkt vara gömd utan någon mänsklig inblandning, startar vid ett visst klockslag och körs i bakgrunden i ett annat program.
Någon som ligger inne med någon ide.
Koden som den är nu efter att man sorterat alla sms nummer som plockas från en datagrid.
For X = 1 To X
Value = MSFGRem.TextMatrix(X, 1)
Set rs = dbs.OpenRecordset("SELECT [Tele] FROM [Register] where [Namn] = '" & Value & "'", dbOpenSnapshot)
Do While Not rs.EOF
sSms = rs.Fields("Tele").Value & vbNullString
rs.MoveNext
Loop
Text5.Text = "Lite info text "
URL = "http://sms2.ballou.se/http/get/SendSms.php?UN=" & Text2.Text & "&PW=" & Text3.Text & "&O=" & Text4.Text & "&D=" & sSms & "&M=" & Text5.Text
sWebb = URL
If mbDontNavigateNow Then Exit Sub
' TimTimer.Enabled = True
WebBrowser1.Navigate sWebb
Call SMS_Log("Avsändare" & ": " & Text4.Text & " " & "Datum" & ": " & Date & " " & "Tid" & ": " & Time & " " & "Mobilnr" & ": " & sSms)
' StatusBar1.Panels(4).Text = "SMS meddelandet är sänt till" & ": " & Text4.Text
txtSms.Text = txtSms.Text & vbCrLf & "Mobilnr: " & sSms
Else
If Len(sSms) < 9 Then
End If
End If
'MsgBox "Mobilnr " & sSms
Next XSv: Behöver lite hjälp!!!
Annars borde du kunna göra nåt i stil med
Dim request As HttpWebRequest = WebRequest.Create(url)
request.GetResponse()
Jag misstänker att din WebBrowser1 får en begäran om att gå till SendSms.php, och därefter direkt får en ny begäran (vilket avbryter den pågående), följt av en ny o.s.v. Därför verkar det som om enbart den sista är den som går bra. Lägger du in en MsgBox (eller någon form av Sleep) i loopen så hinner varje begäran gå iväg OK.
Sv:Behöver lite hjälp!!!
Men hur menar du med?
request.GetResponse()
Har testat med sleep men funkar inte funkar enbart med en msgbox har även testat med en funktion som stänger msgboxen automatiskt efter ett given tid typ 1 sec men då funkar inte loopen som den ska och avsluta efter ex 6 st record.
Jobbar vidare och får se hur detta går att lösa.
TobbeSv: Behöver lite hjälp!!!
Jag förmodar att du egentligen inte är intresserad av att visa resultatet av dessa anrop för användaren? Om så är fallet skulle du kunna initiera ett anrop enligt mitt tidigare inlägg och på så sätt dels själv ha kontroll över hur anropet sker och vad resultatet blir, samt att du slipper en massa overhead eftersom en WebBrowser är ett ganska resursintensivt objekt. Det är lite som att skjuta mygg med en luftvärnskanon.Sv:Behöver lite hjälp!!!
Men funkar
request.GetResponse()
I vb6 eller finns det något liknande för visual basic 6
TobbeSv: Behöver lite hjälp!!!