Ännu en gång har jag problem med en loop. Säg att jag har tre knappar som heter Knapp1, Knapp2, Knapp3. Jag vill nu öppna tre filer i turordning för att se vad varje fil innehåller. Filerna heter som siffran i knapparna alltså, 1.txt, 2.txt och 3.txt. Jag ändrar min fråga så kanske det går lättare så nån kan hjälpa mig. Hej, testa något i stil med följande kod borde kunna fungera. Den tar och loopar alla filer i en viss katalog som du bestämmer. inne i loopen får du avgöra om du skall öppna filen eller inte genom att exempelvis ha en if-sats som kontrollerar om filnamnet uppfyller kravet. Jag tror även att du kan när du skriver DIR (skicka med något likt "C:\Katalog\*.txt". Ännu en gång en loop
Jag skulle kunna skriva som nedanstående förenklade kod men nu vill jag förenkla koden med en loop. Koden nedan är inte precis som i mitt program men jag skriver en enkel kod så jag förstår principen.
Open "C:\Katalog\1.txt" For Input As #1
Input #1, Txt1
Close #1
Text1.Text = Txt1
(Här ska jag hämta ett värde som jag ska göra nåt av)
Open "C:\Katalog\2.txt" For Input As #1
Input #1, Txt2
Close #1
Text1.Text = Txt2
Open "C:\Katalog\3.txt" For Input As #1
Input #1, Txt3
Close #1
Text1.Text = Txt3
(Här ska jag hämta ett värde som jag ska göra nåt av)Sv: Ännu en gång en loop
Jag skulle vilja öppna alla filer som ligger i en viss katalog. Lägga in värdet textfilen i ett en textbox. Textboxen ska sedan kontrolleras om dem har ett visst värde. Filerna heter 1.txt, 2.txt, 3.txt osv. Det kan vara ända upp till 300.txt. Nedan visar jag hur det skulle kunna se ut utan en loop. Frågan är hur en loop skulle se ut för att förenkla allt.
Open "C:\Katalog\1.txt" For Input As #1
Input #1, Txt1
Close #1
Text1.Text = Txt1
Open "C:\Katalog\2.txt" For Input As #1
Input #1, Txt2
Close #1
Text1.Text = Txt2
Open "C:\Katalog\3.txt" For Input As #1
Input #1, Txt3
Close #1
Text1.Text = Txt3
osv.Sv:Ännu en gång en loop
sFilename = Dir("C:\Katalog")
Do While sFilename > ""
debug.print sFilename
Open sFilename For Input As #1
Input #1, Txt1
Close #1
Text1.Text = Txt1
sFilename = Dir()
Loop
Lycka till
Pelle Johansson