Jag är en nybörjare inom detta område och har fått uppgift att göra ett femtonspel... Är det ngn som har en bra källkod som kan vara en grund för mitt kommande arbete. Vet inte om detta är till någon hjälp, men jag har gjort ett sådant spel i Java för några år sedan (tror det är ett sånt iaf, har inte riktigt förstått vilket spel du vill göra). Du kan ju se om du förstår något av javakällkoden, kanske inte är det lättaste då den är väldigt dåligt skriven, men OM du förstår något kanske det kan vara något att utgå ifrån =) Har ett komplett program, men jag kör med knappar. Tycker faktiskt det blir lite snyggare. Antar att det är en skoluppgift, så det är nog ganska bra att göra det själv. Lägger upp mitt exempel på filarean imorrn (jag måste hitta det...). Kolla länken http://www.hotmix.kiev.ua Hej Igen15-spelet
Tack på förhand
HenrikSv: 15-spelet
import java.awt.*;
import java.awt.event.*;
import java.applet.Applet;
import java.util.Random;
public class brick extends Applet {
Button k[];
Panel p[];
Label text;
boolean startat=false;
int kinneh[];//knapparnas innehåll
int tryck=0;
public void init() {
kinneh=new int[16];
k=new Button[16];
p=new Panel[4];
text = new Label();
setLayout(new GridLayout(5,1));
int a=-1;
while(++a<4) {
p[a]=new Panel();
p[a].setLayout(new GridLayout(1,4));
add(p[a]);
int b=-1;
while(++b<4) {
k[b+4*a]=new Button();
p[a].add(k[b+4*a]);
k[b+4*a].addActionListener(new KnappLyssnare());
}
}
a=-1;
while (++a<15) {
kinneh[a]=a+1;
k[a].setLabel(""+(a+1));
}
kinneh[15]=0;
k[a].setLabel("Blanda");
add(text);
text.setText("Brick Game - (c)2000 Johan Djupmarker");
}
public void starta() {
int tmp, a=0, b=0, x=0;
Random slump=new Random();
while (++x<100) {
a=slump.nextInt(16);//ändra till 15 för att få den tomma sist
b=slump.nextInt(16);
tmp=kinneh[a];
kinneh[a]=kinneh[b];
kinneh[b]=tmp;
}
tryck=0;
skriv();
startat=true;
}
public void skriv() {
int x=-1;
while (++x<16) {
if (kinneh[x]==0) {
k[x].setLabel("");
}
else {
k[x].setLabel(""+kinneh[x]);
}
}
text.setText(tryck+" tryck");
}
class KnappLyssnare implements ActionListener{
public void actionPerformed(ActionEvent evt) {
String st=new String();
int a=0, knapp=0;
while (a++<15) {
if (evt.getSource()==k[a]) {
knapp=a; //tryckt knapp
}
}
if (startat==false) {
if (knapp==15) {
starta();//startar
}
}
else {
if (kinneh[knapp]!=0) { //ej tryck på tom ruta
tryck++;
a=-1;
while (++a<16) {
if (kinneh[a]==0) {
kinneh[a]=kinneh[knapp];
kinneh[knapp]=0;
skriv();
}
}
a=-1;
int b=0;
while (++a<15) {
if (kinneh[a]==(a+1)) {
b++;
}
}
if (b==15) { //klarat spelet
startat=false;
text.setText("Grattis, du klarade spelet på "+tryck+" tryck!!!");
k[15].setLabel("Blanda");
tryck=0;
}
}
}
}
}
}
/JohanSv: 15-spelet
/Niklas JanssonSv: 15-spelet
Här finns källkod till ett 15-spel för studier.
Good luck
/WSv: 15-spelet
Roland är ute och seglar
>Att få hela programmet löst hjälper knappast mer än för stunden.
Han har inte bett att få hela programmet serverat
>som kan vara en grund för mitt kommande arbete.
skrev han, vilket jag tycker är en mycket timid önskan.
usch för beserwisser nissar
SvenSv: 15-spelet
http://www.hotmix.kiev.ua
Guld download ligger under Vbprog och Slide Tile Game
Hoppas att Roland får sura uppstötningar.
Att kolla in hur andra löst ett problem är den absolut
övelägsna metoden att komma igång med egna projekt.
Om man skall uppfinna hjulet varje gång man startar
ett projekt blir man dyr i drift och kommer att stagnera.
DS