Jag har en klåfingrig liten krabat hemma som gillar att sitta vid datorn, men problemet är att när man ropar på henne så stänger hon av datorm på STORA knappen. Med på följd att nästa gång man startar så kommer scandisc. Finns det något sätt att undvika att datorn stängs av när man trycker på knappen?? (Hjälper inte att säga ifån, ni med barn vet) Vid behov skulle man ange ett lösenord som inte ungen kan. Har blivil av med många filer, och korslänkade filer, formatering och mycket krabb bara för att inte datorn stängs av rätt. om du kan få henne att lära sig av sina misstag, genom att de gångerna hon stänger av datorn på "STORA" knappen så går det inte för henne att starta upp den igen (du har lösenord) så går nog detta att lösa ganska enkelt... 1) Stäng in eller vänd datorlådan så att knappen inte är enkelt åtkomlig. Tack för svaren, Lösenord har jag för startuppen fast inte inlagt. Man kan ju lägga lösen på Bios åxå. Fast den lilla tösen växer väl till sig och lär sig av sina misstag. Det var bara en tanke som slog mig om ifall det gick. Enklast är att helt enkelt ta bort STORA knappen !! (om du ska stänga av datorn överhuvedtaget kan du ju dra ut strömkabeln). Nyare lådor har finessen att du måste hålla inne knappen ett visst antal sekunder och att de slår av strömmen av sej själv när du avslutar på "rätt" sätt ! De kostar nog c:a 800-900SEK iofs. Hihi Tipps Den med nyckelbrytaren var bra, tror jag skall praktisera den versionen. Jag tror det kvittar vad du än gör. Min erfarenhet säger mig att ungar är otroligt uppfinningsrika. Mer tippsKlåfingriga ungar!!!
Någon som vet ett sätt att göra så här??? och går det att genomföra praktiskt utan för mycket komplicerat kodande??
Ser fram imot något svar // JockeSv: Klåfingriga ungar!!!
Du får göra ett dolt program som startar med t.ex. autostart. När programmet startar skapar det en fil på t.ex. c:\windows\filen.dat, och i programmets query_unload sub lägger du en kod som tar bort filen. När programmet startar gör du så att programmet kollar om filen existerar, om den gör det så kommer det upp ett fönster med lösenordsinskrivning... och där blir hon sittandes =)
::John::Sv: Klåfingriga ungar!!!
2) Om ditt BIOS stödjer det, ställ om så att ett enkeltryck på knappen bara försätter datorn i strömsparläge, inte stänger av.
MSSv: Klåfingriga ungar!!!
kommer ni på en lösning så lägg det här i forumet.
tack ändå för visat intresse // JockeSv: Klåfingriga ungar!!!
Sv: Klåfingriga ungar!!!
Har precis samma problem hemma.. Kunde inte förstå varför datorn bara blev sämra och sämre tills jag upptäckte hur min lille SON alltid avslutade sina Datorsessioner. STORA KNAPPEN!! Lösningen : DU FÅR INTE STÄNGA AV DATORN! NÅGONSIN // NettanSv: Klåfingriga ungar!!!
Klistra dit ett häfstift på ON/OFF knappen.
Hjälper bra även för väckarklockor för de som har för vana att
alltid "nita klockan" på morgonen.
/"fniss" Roland
PS. bättre lösning är att ersätta ON/OFF knappen med en nyckel som brytare. Finns hos Elfa mm.Sv: Klåfingriga ungar!!!
Återstår bara att limma fast kontakten i väggen eller bygga in uttagen.Sv: Klåfingriga ungar!!!
/trebarns farSv: Klåfingriga ungar!!!
Om man skaffar en extra hårddisk samt en sk. Nicklock Hårddiskswitch,
(en nyckellösning för växling mellan diskar, tex. Dustin 195 + moms)
så kan man ha ungarnas program och operativsystem på ena disken och på den andra sina egna program samt sitt egna operativsystem.
(ungarna kan även var klåfringrig hustru/make/sambo)
Före start väljer man med en nyckel vilken disk som skall vara aktiv och kan låsa den så att ungarnas disk bara kan användas när de skall använda datorn.
En egen växlingsnyckel går säker bygga om man så önskar.
Orginalet bygger på att man byglar alternativt frigör kontakten för masterdisk.
När ungarnas disk är helt kass pga felaktigt avslutad dator eller som det ofta blir med tex windows, helt nedskräpat med rester av installationer mm, så formaterar man deras och installerar om på nytt. Sin egna blir ej berörd speciellt inte om man riskerar virus mm.
Om någon på forumet ser problem med lösningen vore jag tacksam för synpunkter, virusrisk ändå osv ?
/Roland