Har lite problem med mina WinSock igen... Typ av Klient-Server modell, varpå problemet nu är att när jag skickar data från Klient till Server så går själva datasändningen bra. Funktionerna "X.SendData" och "X_DataArrival" går bra... men när jag ska presentera det skickade datat (en textsträng) så skrivs inget ut. Har provat med att presentera i en Label varpå den blir tom samt att jag provat i en textruta och då uppstår programfel... Datat som kommer från winsocken är av typen <b><font color=#ff0000>variant.</font></b><br><br> Tyvärr blev det ingen skillnad när jag följde ditt exempel... nåt förslag på vad det då kan vara? Har du upprättat en connection ? ojdå, lite info behöver nog komma fram först.. ursäkta mig... Jag kör en Nej då har jag inget mer att tillägga. nu fick jag det att funka till slut... var windows som spökade bara... funkade som du tipsade om... Det här med Winsock och databas låter intressant finns det någon bra bok eller sida man kan lära sig hur det funkar samt lite exempel koder kanske!.Mottagning av data via WinSock
Kodexempel:
Private Sub TcpServer_DataArrival(ByVal bytesTotal As Long)
Dim in_str As String
TcpServer.GetData in_str
rev_data.Text = in_str ' vad som ska hända i txt-ruta
inData.Caption = in_str ' vad som ska hända i label...
End Sub
Tacksam för hjälp!Sv: Mottagning av data via WinSock
Lägg bara till <font color=#0000ff><b>vbString</b></font> och <font color=#0000ff><b>bytesTotal</b></font>. Se exemplet nedan.<br><br>
Nu bör det fungera.
<code>
Private Sub TcpServer_DataArrival(ByVal bytesTotal As Long)
Dim in_str As String
Call TcpServer.GetData(in_str, vbString, bytesTotal)
rev_data.Text = in_str ' vad som ska hända i txt-ruta
inData.Caption = in_str ' vad som ska hända i label...
End Sub
</code>
<h6>/[peter.h]</h6>Sv: Mottagning av data via WinSock
Sv: Mottagning av data via WinSock
<br><br>
Det vill säga har du skickat en accept till klienten, så det har upprättats
en kommunikation ?
<br><br>
Jag har lagt upp ett exempel i filarean.<br><br>
Ladda ner exemplet här
<code>
</code>
/peter.hSv: Mottagning av data via WinSock
Windows CE WinSock Control 3.0...
Kan jag köra olika winsock-versioner för de två applikationerna??
jodå, det har upprättats kommunikation... men vad som tycks vara problemet är att jag skickar en textsträng men när den plockas av servern är den tom... vad kan detta bero på?
kollar vidare på ditt kodexempel... och tack för all hjälp!Sv: Mottagning av data via WinSock
Windows CE är inte min sida, är det nåt siemens grejs du håller
på med ???
/[peter.h]Sv: Mottagning av data via WinSock
nej inga siemensprylar, sitter och utvecklar en applikation för Pocket PC i Embedded Visual Basic... men tackar för engagemanget och hjälpen!
MVH
/HempaSv: Mottagning av data via WinSock
Hälsningar
Tobbe